Zaplatí opravu D1 Evropská unie, nebo daňoví poplatníci?

1. říjen 2012

Modernizace dálnice D1 začne nejdříve na jaře příštího roku. Nebo možná ještě později, pokud se Ředitelství silnic a dálnic nedomluví se stavebními firmami na podmínkách, které budou akceptovatelné z obou stran. Jenže nemůže se kvůli těmto průtahům stát, že nakonec opravu D1 zaplatí daňoví poplatníci a Evropská unie na ni nedá ani korunu?

Teoreticky by se to mohlo stát, ale věřme, že v praxi k tomu nedojde. Operační program Doprava Evropské unie nabízí naší republice až šest miliard korun na pokrytí až 85 procent výdajů na dopravní stavby, které se postaví nebo alespoň začnou stavět v letech 2007 až 2013.

Bohužel vinou Bártova „vyhladovění stavebních firem“ se mnohé stavby na čas přerušily, jiné se přestaly připravovat a najednou nebylo kam peníze směrovat. A tak bylo i po dohodě s EU rozhodnuto, že tyto prostředky půjdou na modernizaci dálnice D1. Jinými slovy – musí se začít příští rok, jinak unie peníze neuvolní.

Konec výběrového řízení? Nejasný

Jenže jak ukazují zkušenosti, k tomu, aby je uvolnila, musí být v naprostém pořádku veškeré smlouvy. A to je důvod, proč Ředitelství silnic a dálnic neustále posouvá termín konce výběrového řízení.

„Slibujeme si, že budeme mít více času na to, abychom se zabývali všemi dotazy – bylo jich asi 2,5 až 3 tisíce – a dokázali na ně odpovědět nebo na jejich základě upravit dokumentaci,“ tlumočí názor všech 13 zúčastněných firem jednatel Sdružení pro výstavbu silnic Petr Svoboda.

Zároveň nevěří, že současný termín pro podání cenových nabídek, tedy 12. listopad, je i termínem posledním.

„Osobně bych doporučoval ho ještě posunout, aby se všechno co nejlépe připravilo,“ uvažuje. „Začít by se sice samozřejmě mělo co nejdřív, nicméně podle mě je v tom teď takový zmatek, jaký snad ještě nebyl.“

Změnily se zadávací podmínky stavby

Z čeho tyto zmatky vyplývají? Především ze změn zadávacích podmínek. Generální ředitel ŘSD David Čermák se totiž rozhodl, že nechce na konci stavby přebírat takzvaně jeden most a jednu dálnici, ale požaduje položkový rozpočet.

David Čermák chce, aby byly jasně oddělitelné práce předpokládané a ty ostatní. S trochou nadsázky to můžeme přiblížit, jako že se těžko dopředu odhadne, jestli bude potřeba například pět, nebo 5,5 metru drátu, ale musí se počítat s tím, že se drát bude potřebovat. Jsou tam samozřejmě i další věci, které stavební firmy rozporují – například časový harmonogram, ručení za termín, ne za odvedenou práci nebo problémy diagnostiky.

Velmi pravděpodobně se celou zimu budou dolaďovat podmínky, aby případná odvolání nezpozdila stavební práce a tím i financování Evropskou unií. Celkem by se mělo modernizovat 22 úseků a každý by měl stát kolem miliardy korun.

autor: evk
Spustit audio