K propojení dálnic D1 a D5 dojde na podzim

18. únor 2010

Byla to velká sláva, když loni koncem listopadu dálnice konečně propojila Prahu s Ostravou. Zatím to má však drobný háček, protože 18 kilometrů před Ostravou se jezdí jen po jedné polovině dálnice D1, a jak se ukazuje, pro některé řidiče to znamená komplikace. K plnému zprovoznění dálnice by mělo dojít letos, jenže bude na to dost peněz? Už teď je známo, že na opravy silnic po zimě bude třeba minimálně 4 miliard korun, tedy čtyřikrát více, než se předpokládalo. Jak to ovlivní stavbu nových silnic a dálnic?

Kupodivu by to nemělo mít na opravy a výstavbu silnic vliv. Peníze na opravy silnic se jednoduše budou muset najít někde jinde, přičemž přesnější výši škod po zimě budeme znát teprve zhruba za měsíc. Letošní rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury už výrazně omezil novou výstavbu a prakticky se pouze pokračuje v rozestavěných stavbách, které jsou spolufinancovány z Evropské unie - konkrétně z jejího Operačního programu Doprava.

"Na prvním místě je jihozápadní segment silničního okruhu kolem Prahy v délce 23 kilometrů. Na Moravě bude největší zprovozněnou stavbou křižovatka u Hulína, kde se protíná dálnice D1 s rychlostní komunikací R55. Ta vyřeší zejména dopravu do Zlína. V létě bude zprovozněn druhý profil dálnice D47 v délce 18 kilometrů, čímž bude Ostrava už definitivně napojena na čtyřproudovou komunikaci a na hlavní tuzemský tah od Rozvadova," slibuje generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Alfréd Brunclík.

V letošním roce by tedy mělo přibýt celkem 55 kilometrů silnic a dálnic, i když původní záměr hovořil o 72 kilometrech. Problémovou zůstává dostavba 17 kilometrů dálnice D8 Českým středohořím, kterou neoddalují peníze, nýbrž obstrukce.

"Na všechna stavební povolení, která byla vydávána, byla okamžitě podávána odvolání a soudní žaloby. Ovšem nejen na stavební povolení, ale i na předchozí stupně, na územní rozhodnutí a další různé dokumenty, které podmiňují postup stavebních prací," dodává Alfréd Brunclík.

Městského okruhu se naopak letos dočkají například obyvatelé Nymburka, Moravských Budějovic anebo také Prahy. V posledním případě jde o vnější okruh, který propojí dálnice D1 a D5, a to už u Jesenice. Díky tomu přes pražskou Jižní spojku přestanou proudit tisíce kamiónů. Jenže letošní zima stavebním pracím nepřeje, takže se propojení dálnic dočkáme nejdřív koncem letních prázdnin. Bude se totiž také rekonstruovat stávající sedmikilometrová část od Slivence k dálnici D5. Řidiče tak už od jara čeká svedení dopravy do tří pruhů.

"Dva pruhy směrem z Prahy a jeden do Prahy. Provozní podmínky mohou leccos ukázat, ale rozhodnutí je na straně hlavního města Prahy," říká Alfréd Brunclík.

Loni na podzim Ředitelství silnic a dálnic vyhlásilo záměr rekonstruovat 100kilometrový úsek dálnice D1 na Vysočině. Ovšem zatím se toho řidiči nemusejí obávat, protože na tak velký projekt nejsou peníze. Velký otazník visí také nad další výstavbou dálnic. K dokončení kompletní sítě zbývá ještě asi tisíc kilometrů, a pokud by se pokračovalo současným tempem, pak se jejich dostavby nedožijeme.

"Pokud by se výhled financování pohyboval v současných číslech, která uvedl Státní fond dopravní infrastruktury, museli bychom počítat s dobudováním základní silniční sítě až po roce 2200," uzavírá Alfréd Brunclík.

autor: evk
Spustit audio