Počet kilometrů u ojetin násobte dvěma

15. červen 2010

S kvalitou aut v našich autobazarech to není dobré. Potvrzuje to i naše nedávná reportáž, ve které jsme společně s odborníkem přímo na místě odhalili auto, na jehož tachometru je 190 tisíc, ovšem ve skutečnosti má najeto minimálně dvakrát tolik, navíc bylo bourané a je už téměř na hranici životnosti. Šlo však jen o část testu, kterým prošlo celkem osm ojetin. Jak dopadly? Kolik z nich mělo přetočený tachometr?

Bohužel dvě třetiny. Šest aut z osmi náhodně vybraných ojetin, které byly nabízeny v různých pražských autobazarech, ve skutečnosti najelo více, než bylo deklarováno. Na první pohled spolu neměly nic společného, jen to, že jsou na prodej. Ovšem podrobná prohlídka ukázala, že je spojuje také manipulace s tachometrem.

„Čtyři měly prokazatelně stočený tachometr. U dalších dvou to nelze dokázat, ale z naší prověrky vyplývá, že podle stavu vozidla je tomu opravdu tak. Bohužel neexistují záznamy z databáze,“ shrnuje výsledky Aleš Zich, odborník ze společnosti Auto AZ Consulting, který prohlídky aut dělal.

Následně se pomocí kódu VIN vyhodnocoval jejich stav ve společnosti Cebia, která má databázi servisních úkonů u nás a částečně i v Evropě. Jako nejhorší se ukázala ta naše dieselová octavia z roku 1997.

„Dohromady to bylo dokonce o víc než 150 až 200 tisíc kilometrů. Vůz má reálně najeto kolem 400 tisíc kilometrů, což je u Škody Octavie s motorem 1,9 TDI zhruba hranice životnosti vozu.“

Poněkud složitěji se dohledávaly údaje k ojetinám z dovozu, konkrétně šlo o dva citroëny z Francie, ale i tam se daly najít důkazy úprav najetých kilometrů.

„Citroën C5 měl deklarovaný nájezd 130 tisíc kilometrů. Byl to pětiletý vůz, který však už po dvou letech provozu v zahraničí měl najeto 118 tisíc kilometrů. Z logiky věci si asi každý sám dokáže odvodit, že vůz u stejného majitele nenajel za další tři roky pouhých deset tisíc kilometrů. To znamená, že jak podle zkušební jízdy, tak podle prověrky a těchto údajů lze konstatovat, že tento automobil bude mít najeto kolem 250 až 300 tisíc kilometrů.“

Ještě zajímavější historii měl Citroën C4, který byl podle prodejce tři roky starý a na tachometru měl 83 tisíc najetých kilometrů. „Magické číslo pod sto tisíc kilometrů totiž láká hodně kupujících, ovšem reálně měl automobil najeto asi 120 tisíc. Při pátrání jsme totiž zjistili, že existují záznamy už po najetí sto tisíc kilometrů. Z hlediska psychologie prodeje je stočení tachometru pro prodejce velmi výhodné,“ vysvětluje Aleš Zich.

Zatímco pro kupujícího to může být až nebezpečné. A to nejen proto, že by jej mohla trefit mrtvice, kdyby zjistil, o kolik peněz auto přeplatil. Počet kilometrů je totiž důležitým údajem kvůli údržbě vozu - například výměně oleje nebo brzdové kapaliny.

„Zásadní problém je v tom, že nový majitel se k autu chová podle stavu najetých kilometrů, tedy neprovádí příslušné kontroly a servisní prohlídky. V tomto případě je to až životu nebezpečné,“ zdůrazňuje Zbyněk Veselý ze společnosti Sdružení na ochranu vlastníků automobilů. Na stránkách tohoto sdružení najdete dobré rady, jak se vyvarovat nákupu ojetiny nejen s přetočenými kilometry.

Náš test byl zcela nahodilý. Osm aut není samozřejmě reprezentativní vzorek, ovšem to, že pouze u dvou odpovídal stav tachometru reálně najetým kilometrů, což potvrdila i dobře vedená servisní knížka, je varující. Odborníci ovšem varují, na trhu je až milión ojetin s přetočenými kilometry.

autor: evk
Spustit audio