Je výchova motorkáře házením hrachu na zeď?

24. srpen 2012

Asi neřekneme nic nového, když se teď dozvíte, že motorkáři patří k nejvíce ohroženým skupinám na českých silnicích. Tohle se opakuje v médiích už nějakou dobu. Co se ale říká málo, protože to nezní vůbec dobře, že líp asi nebude.

Motorky jsou i ve vyspělé a bezpečné Evropě velmi nebezpečnou zábavou. Ukazují to statistiky. Zatímco počet zabitých při nehodách aut se v řadě zemí podařilo dramaticky snížit, na motorkách se umírá v zásadě pořád stejně. Čísla z Evropské unie říkají, že z celkového počtu mrtvých tvoří motorkáři necelou pětinu.

„Nehodovost motorkářů se obecně nedaří snižovat, to není jen fenomén České republiky, ale většiny států v rámci unie. Řada výzkumníků upozorňuje, že kvůli ekonomické krizi řada řidičů v některých evropských státech přesedla z auta na motorku,“ vysvětluje šéf nadace BESIP Roman Budský.

Jeden zachráněný život stojí desítky miliónů

Ne náhodou v těchto dnech začalo ministerstvo dopravy s kampaní zaměřenou na bezpečnost motorkářů. „Od 19. ledna příštího roku totiž bude u nás povoleno řídit řidičům osobních aut motorky do 125 ccm s automatickou převodovkou,“ dodává Budský.

Celkem besedy pro školáky na Vysočině, kurz bezpečné jízdy pro 70 lidí v Sosnové a zhruba desítka spotů pro televizi vyšly přibližně na necelý milión. Zdá se vám to hodně? „Jeden usmrcený účastník silničního provozu stojí v České republice zhruba 17,6 miliónu korun a jeden těžce zraněný téměř 4,9 miliónu korun. Pokud se nám tedy podaří zabránit i jen jednomu vážnému zranění do konce roku, tak se nám investice vrátí,“ říká Budský.

Kampaň sice startuje po hlavní motorkářské sezóně, ovšem ze statistik plyne, že pokud jde o zabité motorkáře, z celkového počtu jich na období mezi zářím a prosincem připadá skoro třetina.

Vina za dopravní nehody je na obou stranách barikády

Kampaň vítá i Ivo Helikar z Českých motocyklových novin. „Vnímám ji velice pozitivně. Jde o to, aby se k lidem dostala a oslovila je a aby nadace měla dostatečné finanční zdroje a mohla dělat kampaně. Naproti tomu policejní prezidium jen žvaní a sedí,“ uzavírá.

Za polovinu smrtelných nehod si sice mohou motorkáři sami – udělají chybu, která je potrestána smrtí, ale za polovinou nehod je třeba hledat řidiče aut. „Budeme je nabádat, aby se k motorkářům chovali ohleduplně, protože motorka je snadno přehlédnutelná, má delší brzdnou dráhu a tak dále. Řidičům osobních aut proto budeme vysvětlovat specifika jízdy na motorce a v čem pro ně mohou být motorkáři nebezpeční,“ vrací se k nové kampani Roman Budský.

Jak řidiči od volantů, tak ti od řidítek sice vzájemně volají po větší toleranci, respektu a velkorysosti, jenže problém je, že ji očekávají vždy od té druhé strany.

autor: pek
Spustit audio