Auto na LPG kupujte raději od výrobce

17. únor 2012

Litr benzínu dnes stojí průměrně 35,91 koruny, litr LPG 17,50 koruny. Prostým odečtem zjistíme, že plyn je tedy o víc než polovinu levnější. Pravda, průměrná spotřeba je u auta na LPG o něco vyšší, ale přesto nás každý ujetý kilometr vyjde výrazně levněji. I to je jeden z důvodů, proč se řada lidí při koupi nového auta rozmýšlí, zda si auto na plyn pořídí, nebo ne. V dnešní době to však není jednoduché rozhodování.

Na začátku všeho je samozřejmě propočet nákladů a návratnost investice do plynového auta. „Při pohonu na LPG se ušetří jedna koruna na jednom kilometru. Tento poměr lze použít i v případě CNG, tedy stlačeného zemního plynu. To je nejjednodušší pomůcka, jak si člověk může spočítat návratnost investice,“ konstatuje Jaroslav Liška z firmy Autogas Centrum, která se přestavbami zabývá už 20 let.

U nás je daleko rozšířenější a praxí osvědčený pohon LPG. CNG je i přes mnohé proklamace stále v plenkách a velmi nepraktické. Tady je tedy asi volba jasná. Při pořizování auta na LPG máte tři možnosti. Nejprve si vyberete, zda koupíte ojeté, nebo nové. Když se rozhodnete pro nové, můžete zakoupit buď vůz přestavěný na LPG už z výroby, nebo ho necháte dodatečně upravit.

U aut s moderními benzínovými motory je výhodnější pořídit si auto přímo od výrobce. „Subaru nabízí modely s pohonem na LPG už několik let, také automobilka Fiat nabízí už z výroby modely s pohonem na LPG. I Škodu Octavii lze pořídit s pohonem na LPG. Další tradiční výrobci automobilů o tom uvažují, například Mercedes a jeho model Sprinter, který se u nás začíná prodávat, mluví se také o opelech a hyundaiích na LPG. Kia nabízela model Picanto s LPG pohonem už z výroby,“ mapuje situaci na trhu Tomáš Hanzl z LPG klubu.

Za přestavbu fabie na plyn zaplatíte 30 tisíc

Problém je v tom, že moderní nízkoobjemové motory jsou pro jednoduchou montáž pohonu na plyn poměrně složité. „Hlavní problém je v chlazení benzínových vstřikovačů, které jsou umísťovány přímo do válce a chladí se průtokem benzínu. Existují dvě cesty přestavby: buď se zkombinuje provoz na plyn s dodatečným vstřikem malého množství benzínu, nebo se vstřikuje LPG v kapalné podobě přes benzínové vstřikovače, které tak jsou zároveň ochlazovány. To je případ nejmodernějších vozidel,“ popisuje Hanzl.

Dodatečná montáž je tedy vždy dražší a složitější. „Přestavba nového vozu nemusí být prováděna přímo výrobcem, ale může to být kooperace jednotlivých dealerů s montážními firmami, kdy jsou jasně definovány záruky a podmínky technické přestavby.

Pokud by se však jednalo pouze o dodatečnou přestavbu, cena se pohybuje okolo 30 tisíc korun za běžný čtyřválcový motor se systémem sekvenčního vstřikování, například u škodovky je to systém MPI. Obecně jde o motory ve vozidlech od roku výroby 2000 a výš,“ říká odborník.

Čím novější motor je, tím cena dodatečné montáže narůstá. „Cena za přestavbu, kdy bude využívána kombinace LPG a benzínu, stojí kolem 45, 50 tisíc korun. V případě nejmodernějších vozidel, kdy bude LPG vstřikováno v kapalné podobě, je cena až 70 tisíc korun,“ uzavírá Hanzl.

Samotní výrobci, kteří nabízejí auta na plyn, dokážou cenu přestavby zakomponovat do celkové ceny auta i s ohledem na výbavu a stlačit její cenu. Vše tedy směřuje k tomu, že do budoucna budeme mít přímo při výběru v showroomu automobilky na výběr nejen z benzínového nebo naftového motoru, ale i z pohonu na E85, plyn i elektřinu.

autor: pgj
Spustit audio