Podvedli vás v bazaru? Odstupte od smlouvy

19. červen 2012

Prodávající se snaží prodat co nejdráže, kupující koupit co nejlevněji. To je logické, běžné a pochopitelné. V dnešní době však prodávající často nabízí něco, co není tak úplně pravda nebo vědomě zatajuje vady výrobku, aby jednoduše vydělal. Platí to pochopitelně i pro auta. Proto bychom při koupi ojetiny měli být zvlášť obezřetní a vědět, co dělat v případě reklamace.

Řada lidí kolikrát ani netuší, že když kupují auto v autobazaru, tak ten je pouhým prostředníkem, a že smlouvu o koupi vyhlédnuté ojetiny uzavírají s další soukromou osobou. Každá kupní smlouva na auto by měla být písemná a obsahovat vše potřebné.

„Přesnou specifikaci automobilu včetně uvedení VIN kódu. Pozor si dejte na to, aby na smlouvě byl vždy uveden rok výroby vozu a ne modelový rok. Model tomu totiž nemusí odpovídat. Důležitý je také údaj o najetých kilometrech – pozor, stav tachometru je rozdíl,“ varuje Petr Mikšovský.

Dále by to měl být vždy podrobně rozepsaný technický stav vozidla. „Jedna z vychytralých formulací je, že vozidlo přebíráme tak jak stojí a leží, což obecně v právu nelze u tak komplikované věci jako je automobil. Při koupi bychom si ho tedy měli prohlédnout a zaznamenat viditelné vady. Ovšem i to, co zaznamenáno nebude, a i přesto to bude vadou vozidla, půjde na úkor prodávajícího,“ radí Miloš Borovička ze sdružení dTest.

Reklamaci můžeme uplatnit do šesti měsíců od převzetí věci, v tomto případě vozidla. „Naše nároky vyplývají z toho, o jaký typ vady jde. Pokud učiní věc neupotřebitelnou, máme nárok až odstoupit od smlouvy. Většinou se však přistoupí ke slevě z ceny vozidla, která odpovídá míře opotřebení nebo závažnosti závady,“ říká Borovička.

Nejdřív vytknout vadu, poté odstoupit od smlouvy

A co když tedy zjistíme, že námi koupená ojetina má nějakou vadu? Například stočený tachometr. „Postup je jednoduchý. Nejdřív vytknete vadu a dáte prodávajícímu dva týdny na vyřešení. Pokud se nedomluvíte, písemně odstoupíte od smlouvy a opět poskytnete určitou dobu, řekněme měsíc, na vrácení peněz. Jestliže peníze nebudou vráceny, postupujte právní cestou: obraťte se na advokáta a podejte žalobu,“ doporučuje Borovička.

Nejlépe tyto kroky dělejte prostřednictvím doporučených dopisů, ale to je pro mnohé zdlouhavé. V moderní době stačí zaslat e-mail, který soudy následně uznávají. Pokud vše řešíte osobně, berte si svědka. Je tady ještě jedna možnost, jak se na reklamačních jednáních krýt.

„V dnešní době není neobvyklé vzít si do kapsy diktafon nebo mobilní telefon s funkcí hlasového záznamníku. Pokud se nacházíme v takovémto obchodním jednání, protistrana je povinna tento drobný zásah do soukromí strpět, jedná-li s námi obchodně,“ uzavírá Borovička.

Takový by měl být tedy správný postup při reklamaci ojetiny. Na druhou stranu můžeme se setkat s odporem, který nás dovede až k soudu. Proto je dobré těmto situacím předejít právě sepsáním řádné smlouvy.

autor: pgj
Spustit audio