Bodový systém se změní nejdřív v lednu

14. srpen 2009

O změnách bodového systému se mluví tři roky. Ano, prakticky tak dlouho, co systém funguje. Nutno podotknout, že určité změny se udály. Například před dvěma lety se zrušilo odebrání řidičského průkazu za vjezd na místo pro invalidy. A přišly také takzvané kurzy bezpečné jízdy, díky kterým si šoféři mohou umazávat přidělené body. Ale od té doby se o změnách jen mluví.

O relativně velkých změnách celého systému - zejména pokud jde o takzvanou osobu blízkou - je řeč od konce loňského podzimu. Tehdy se v poslanecké sněmovně objevily změny pravidel podepsané bývalými ministry dopravy Šimonovským a Řebíčkem. Za nimi byla dlouhá práce velké expertní skupiny.

"Některé body byly hodně diskutovány, ale nakonec bylo odhlasováno opravdu to, co ministr dopravy Řebíček do parlamentu v současné době podal. Výjimkou je 160kilometrová rychlost na dálnici. O jejím celoplošném zavedení se rozhodně neuvažovalo. Diskutovalo se o tom, že by měla být povolena pouze v určitých úsecích dálnice a za určitého počasí," vzpomíná trochu zklamaně Stanislav Huml, dopravní odborník a člen někdejší expertní komise ministerstva dopravy.

Zklamaný je z toho, že návrh leží v poslanecké sněmovně ladem už skoro tři čtvrtě roku. Možná i proto se Huml dal do další expertní skupiny.

"Výsledek je ten, že z expertní skupiny ministerstva dopravy vůbec nic nevzešlo a návrh se dotvářel ještě skupinou poslanců. Podle mého názoru je jakákoliv aktivita dobrá," říká Stanislav Huml.

Onou další aktivitou je myšlen jiný poslanecký návrh změn. Od těch, které podal bývalý ministr dopravy, se liší.

"Návrhy se shodují v nejvyšší povolené rychlosti 160 km/h, ale velký rozdíl je v tom, že my bychom chtěli zavést proměnlivé dopravní značení. Také bychom chtěli řešit institut osoby blízké, ale je to neústavním způsobem a to je problém," říká jeden z předkladatelů změn poslanec David Šeich.

Problém takzvané osoby blízké a další věci řeší David Šeich jinak než skupina kolem bývalého ministra Řebíčka. V tuto chvíli to není tak podstatné, protože neexistuje jistota, že to bude právě Šeich, komu poslanci změny dopravních pravidel schválí. Každopádně i kdyby se tak stalo, změny bodového systému nečekejte dřív než v lednu, a to v tom nejoptimističtějším případě.

Důležité však je, že se odborníci včetně například Stanislav Humla shodují na pozitivním přínosu bodového systému: "Domnívám se, že bodový systém má šanci snížit nehodovost a zejména počet mrtvých na silnicích. V České republice má některé nedostatky, které podle mého názoru jdou napravit - například že řidič dostává trestné body za nerozsvícená světla ve dne nebo že při pouhé jedné kontrole řidiče z povolání dokáže bodový systém administrativně nasbírat hned dvanáct bodů," vysvětluje Stanislav Huml.

Co přesně se ovšem skutečně změní, je v tuhle chvíli opravdu ve hvězdách. Nicméně můžete se spolehnout, že jen co se situace se změnami pravidel zpřehlední, budete první, kdo se o tom dozví.

Související články:
Bodový výpis získáte na Czech pointu
Ptali jsme se vás, zda se osvědčil bodový systém?
Ze správního úřadu můžete odejít pěšky
Body budou udělovány jako poslední

autor: pek
Spustit audio