Co garantují záruky?

30. srpen 2010

Možná jste to už taky slyšeli. Opel přichází s celoživotní zárukou na auta. Přichází spotřebitelův ráj, kdy vám i za dvacet let auto opraví výrobce, aniž byste zaplatili korunu? Nebo je to jen nějaká lapálie kreativních hlav z marketingového oddělení?

Vyznat se v zárukách není snadné. Ze zákona máte nárok na dva roky. Pokud se něco stane v prvním půlroce, je to výrobce, kdo musí v případě sporu prokázat, že nejde o výrobní vadu. První půlrok je tedy pro spotřebitele vážně bezproblémový.

V dalším roce a půl dvouleté zákonné záruky je to v případě sporů zákazník, kdo musí zpravidla nějakým znaleckým posudkem prokázat, že porucha přišla kvůli konstrukční vadě. Po uplynutí dvou let záruka u většiny automobilek končí. Zároveň však máme u řady z nich možnost připlatit si za takzvanou „prodlouženou“ garanci.

Někteří nabízejí tuto možnost zatraktivnění svých produktů dokonce už v základní ceně. V rámci České a Slovenské republiky poskytujeme šestiletou záruku,“ říká Igor Duszek z automobilky Opel.

Jejich šest let záruky vypadá výborně - skoro tak dobře jako sedm let od Kii. Jenže u Opelu, jakož i u většiny ostatních firem, které nabízejí prodloužené garance, se nevztahují na celé auto! Zákazník získává garanci na tři nejdůležitější komponenty - motor, převodovku a rozvodovku. Za příplatek je možné rozšířit plnění.“

Při onom „rozšířeném plnění“ nejde jen o součástky auta, ale také o účast, kterou na opravách máte. Ano, zapomeňte na to, že by vám u šestiletého auta vyměnili zadřený motor nebo převodovku úplně zadarmo a na nic se neptali. Vezměme si teď příklad záruky, která je pro auta s bleskem ve znaku (Opel) už v základní ceně.

Vůz by měl být nanejvýš šest let starý a měl by mít najeto maximálně 80 tisíc kilometrů. Náklady na práci se hradí v plné výši a podle počtu ujetých kilometrů se odvíjí participace na úhradě ceny náhradních dílů, protože se zohledňuje amortizace vozu.“

Pokud tedy uvažujete o nákupu auta a rozhodujete se ve finále podle délky garance, rozhodně nečekejte, že byste měli v záruce celé auto. Výjimky sice existují - bohužel však nemáme prostor na to, abychom vám tu vyjmenovávali konkrétní záruky, které automobilky nabízejí na své jednotlivé modely - nicméně zpravidla platí, že čím dražší vůz, tím větší garance.

Faktem však je, že jako maják nad ostatními v tomto směru stále ční Kia. Všechna jejich auta prodaná po 1. lednu 2010 mají totiž kompletní sedmiletou záruku. Záruka trvá po dobu sedmi let nebo do ujetí 150 tisíc kilometrů podle toho, co nastane dřív. Navíc je doplněna ještě o jednu skutečnost. V prvních třech letech není omezena počtem ujetých kilometrů,“ říká šéf značky Vít Pěkný.

Před několika týdny se však v médiích objevily zprávy o nové akci německého Opelu - tato automobilka přichází s celoživotní zárukou na své vozy. Zatím jde o pilotní projekt pro německý a britský trh. Auto nesmí mít najeto víc než 160 tisíc kilometrů a celoživotní záruka platí jen pro prvního majitele, jinak jde o záruku šestiletou.

Opět tu platí něco podobného, co už Opel aplikuje v současnosti v Česku. Majitelé si od určitého stáří nebo počtu najetých kilometrů vždy hradí práci na autě a automobilka jim dává zhruba poloviční slevu na náhradní díly.

autor: pek
Spustit audio