Jak jsou na tom brzdy? Prudce zabrzdi a uvidíš

30. srpen 2011

Přestože jsme se v Motožurnálu letos věnovali přípravě auta na delší cestu, přišel nám do redakce e-mail, ve kterém jeden z posluchačů líčí své potíže s autem na cestě za sluncem. Banální oprava, jakou je výměna brzdových destiček, ho stála poměrně hodně peněz, a tak chce naším prostřednicím varovat ostatní řidiče.

Nebudeme se zdržovat samotnou zápletkou příhody, po které bychom stejně museli konstatovat, že pan posluchač patří k těm méně zodpovědným. Psal nám totiž, že je potvrzením toho, že věnovat se prevenci je levnější. V případě brzd však nejde jen o peníze, ale může jít i o život. „Zatímco řidič běžně používá vozidlo například pro cestu do práce, kdy jezdí sám, na cestu na dovolenou naloží vůz posádkou a zavazadly a hmotnost se několikanásobně zvýší. Tím dochází k prodloužení brzdné dráhy,“ vysvětluje František Kepka ze společnosti Federal Mogul.

Brzdám by se měli věnovat jen specialisté v servisu, kam byste měli jako seriózní motoristé jezdit pravidelně. Jenže, jak známo, většina z nás preventivní prohlídky podceňuje a do servisu jede, až když se něco děje. Proveďte si tedy sami diagnostiku brzd – stačí na prázdném a přehledném úseku prudce zabrzdit. „Důležité však je, aby vozidlo jelo po rovné silnici, kde je povrch pod celým vozidlem stejný, to znamená na obou stranách.“

Ke zkoušce brzd není potřeba nijak extrémní rychlost, stačí šedesátka. První věc, na kterou musíte dát pozor, je směrové chování – pokud auto bude táhnout do strany, je čas vyměnit destičky. „Brzdové destičky mohou být znečištěny například olejem nebo brzdovou kapalinou. Na jedné straně vozidla mohou být také sjety až na nosný plech, ale to zpravidla řidič pozná už podle zvukového projevu.“

Přestože určitý hluk k brzdám patří, a tedy řada z nás ho nevnímá, charakteristický skřípot kovu na kov, tedy úplně sjeté obložení, pozná snad úplně každý. Nicméně specialista podle zvuku rozezná víc než jen zničené obložení, stačí mu sledovat frekvenci a intenzitu. „Jestliže se bavíme o nízké frekvenci, jde o vibrace přenášené z brzdového kotouče. V případě intenzity středního rozsahu jde o závadu spojenou s brzdovým třmenem nebo brzdovými destičkami. Zvuky hodně vysoké frekvence jsou zapříčiněny materiálem brzdových destiček.

Kromě směrového chování vozu při prudkém brzdění a hlídání hluků sledujte také pedál – jeho houbovité chování s dlouhou dráhou znamená buď starou brzdovou kapalinu ve špatném stavu, nebo netěsné či bobtnají brzdové hadice. U bubnových brzd mohou být také nesprávně seřízeny brzdové čelisti. Také tvrdý chod pedálu má svou příčinu – buď destičky přišly nesprávným stylem brzdění o podstatnou část svých brzdících vlastností, nebo máte závadu na posilovači.

autor: pek
Spustit audio