Americká grafika tří století z washingtonské National Gallery of Art je k vidění v Praze

11. říjen 2016

Široký pohled na historii americké grafické tvorby od jejího vzniku na počátku 18. století až do současnosti, nabízí výstava, která je k vidění v pražské Národní galerii.

Na 140 grafik pokrývá chronologicky i tematicky tvorbu od doby koloniální a revoluční až po ikonická díla 20. století. Expozice představí grafickou tvorbu autorů, jako jsou John Simon, James McNeill Whistler, Fanny Palmer, Mary Cassatt, Winslow Homer, George Bellows, Roy Lichtenstein, Andy Warhol nebo Jackson Pollock.

Z americké Národní galerie umění ve Washingtonu se do Prahy přesunula výstava nazvaná Americká grafika tří století budovaná s úmyslem představit prostřednictvím grafického umění americkou kulturu a umění. Podle kurátorky výstavy Aleny Volrábové, jsou vystavené grafické listy, datované od počátku 18. století až do současnosti, zajímavé také z hlediska historického vývoje americké společnosti: „Můžeme sledovat, jak se vyvíjelo americké vnímání toho, co je potkávalo, s čím se setkali, co objevovali v nové zemi - samozřejmě domorodé obyvatele, místní faunu, flóru, krásu přírody, ale potom vidíme, jak se pod vlivem evropského umění měnil umělecký styl. Zejména je to vidět na umění druhé půlky a konce 19. století. Výstava pokračuje 20. stoletím a dostáváme se k 60. létům, kde se Amerika díky konjunktuře stává velmi konzumní společností. Na to umělci reagovali skrze tzv. pop art, takže díla Roye Liechtensteina nebo Andy Warhola, ale i dalších umělců zde reprezentují přesně tuto polohu umění.“

03721960.jpeg

Od práce podle evropského vzoru k osobitým experimentůmK obsahu výstavy její kurátorka Alena Volrábová doplňuje, že stejně jako náměty grafik se během tří století proměnila také technika grafické práce: „Zpočátku je to samozřejmě mědiryt tak jako tomu bylo v Evropě, ale například pro portrétní umění se velmi často používala mezzotinta pracující s měkčími valéry. Ovšem velký přelom znamenalo použití suché jehly a leptu. Ale tam už se umělci mohli skutečně věnovat autorským tiskům, takže všechny ty grafické listy jsou autorské práce, nejsou to sériové grafiky. Potom samozřejmě používali sítotisk. Jako velmi moderní technika byl právě pro pop art velmi vhodný. Ale v posledních letech grafici v Americe velmi experimentují, takže používají pro tisk třeba otisky prstů nebo různé jiné materiály. Experimentují s druhy papíru, s hedvábím nebo i s vlasy, to je velmi různé.“

autoři: Milena M. Marešová , Anna Hašková
Spustit audio