„Litografie je taková grafická technika mrcha.“ Pro mě na Nikla v Korbeláře

19. září 2016

Malíř, grafik, performer, básník a muzikant Petr Nikl představuje v pražské Galerii Hollar cyklus litografií a jejich barevných metamorfóz vzniklých ve spolupráci s tiskařem Petrem Korbelářem.

Výsledkem šestnáctileté spolupráce Petra Nikla s tiskařem Petrem Korbelářem, kterému ponechává nejen volnou ruku pro experimentování se svými kresbami, ale také s ním spolupracuje na hudebních projektech, je expozice nazvaná Pro mě na. V Galerii Hollar na Smetanově nábřeží ji můžete vidět do 9. října.

S malířem a grafikem Petrem Niklem a tiskařem Petrem Korbelářem mluvil Karel Oujezdský. „Jak si tak matně pamatuji, první grafiku jsem s Petrem Korbelářem vytiskl v roce 1998 pro kalendář,“ vzpomíná Petr Nikl. „Litografie je taková grafická technika, vlastně mrcha, protože tu si nemůžete vytisknout sám. Já jsem si dělal hlubotisky i suché jehly mezi nebo i tisk z plochy, linoryt, to jsem si všechno tiskl sám, takže jsem byl od začátku do konce jediný, kdo ten proces obstaral. Ale na litografii musíte mít tiskaře, protože to je velmi složité, takže hodně záleží na tom, co je to za člověka, abyste tam chodil rád tisknout.“

03707974.jpeg

Pokud se chcete blíže seznámit i s hudební produkcí a spoluprácí obou protagonistů, jste zváni 19. září ve 20 hodin do pražského divadla Archa, kde proběhne koncert a křest nového dvojalba „Pro mě na“, na kterém se podílel Petr Nikl svým zpěvem, Petr Korbelář hrou na klapkodastrovou kytaru a Jan Kotulán na bambusovou flétnu. Ve středu 21. září se v 16 hodin můžete v Galerii Hollar zúčastnit s Petrem Niklem a Petrem Korbelářem autorské komentované prohlídky výstavy Pro mě na.

V případě Petra Korběláře „chuť“ přerostla ve spolupráciPro Petra Korbeláře nebyl Petr Nikl jen zákazníkem: „Prostě ke mně chodí lidé tisknout do dílny a já se snažím práci odvést co nejlíp, vcítit se do toho, co potřebují. Ta naše autorská spolupráce začala tím, že já jsem hodně experimentoval s fotografií a byla to pro mě výzva, převrátit Petrovu kresbu do negativu, protože on má velmi jemnou kresbu, když kreslí na papír i na kámen, je to hodně jemná kresba. A to převrátit do negativu je velký tiskařský oříšek. Takže pro mne to byla výzva a na první pokus jsem udělal jenom dva tisky. Přinesl jsem to Petrovi Niklovi ukázat a jemu se to líbilo, protože to nebyla jen bílá kresba na černém podkladu. Zkoušeli jsme to dál a Petr byl otevřený a vůbec mi do toho nevstupoval a byl rád.“

Čtěte také: Rozmáčím všechnu svou předběžnou vůli po konkrétních tvarech a stávám se služebníkem tekutosti

Slova tiskaře Petra Korbeláře potvrzuje Petr Nikl: „Grafika je samozřejmě svou podstatou reproduktivní tisk, kdy se musí udělat několik úplně stejných kusů. Ale mě vždy zajímala další práce, experiment a barevné dotváření. A to v litografii nebylo možné podnikat sám o sobě, takže mi velmi vyhovovalo, že se toho Petr Korbelář chopil a splnil mi to, o čem jsem snil, tedy experimentovat i v litografii.“

Spustit audio