Systém inteligentní dopravy v Ostravě se odkládá, zakázka způsobila rozpor v radniční koalici

2. červenec 2015
Zprávy , Zprávy

Ostrava odsouvá zavádění novinek v městské dopravě. Zastupitelé totiž smetli ze stolu zakázku na vybavení stovek vozů MHD a 16 křižovatek inteligentními systémy, které mimo jiné umožňují upřednostnit vozy městské hromadné dopravy. A to přesto, že přijde o zhruba stomilionovou evropskou dotaci. Mezi koaličními partnery na radnici zakázka vyvolala rozpor.

Městskou hromadnou dopravou v Ostravě se denně přepraví asi 140 tisíc lidí, díky inteligentnímu systému by se vozy MHD na křižovatkách zbytečně nezdržovaly.

„Samozřejmě ta preference se objeví i v tom, že ten průjezd městem a spojení například mezi Porubou, Jihem a centrem bude rychlejší a plynulejší,“ vysvětluje náměstek primátora Ivo Hařovský (ČSSD).

Právě on systém prosazoval, podle něj je zakázka dobře připravená. Obavy nemá ani ze stížnosti jedné ze soutěžících firem, která sice nabídla o třetinu nižší cenu, ale při výběrovém řízení neuspěla.

„Je samozřejmě možné, že to mohou dát k soudu. Ale nedokážu si představit, že uspějí, když veškeré právní argumenty, které dávali k ÚOHS, jim byly shozeny, že nejsou oprávněné,“ dodává náměstek.

Jenže primátor Ostravy Tomáš Macura (hnutí ANO) tvrdí, že zakázka je už tak zbytečně nákladná a městu by se mohla v konečném důsledku pořádně prodražit.

„Je třeba říci zcela narovinu, že kdyby byl v tom soudním sporu úspěšný, což nelze vyloučit, tak to znamená ztrátu dotace. A vzhledem k tomu, že v tu chvíli by už město mělo uzavřenu smlouvu s tím prvním, tak celých 120 milionů platí město a já netuším, kde bychom na to ty peníze vzali,“ upozorňuje primátor.

Většina zastupitelů nakonec pro zakázku ruku nezvedla. O dotaci, která tak v evropských fondech zůstane, se mohou poprat jiná města.

autor: iha
Spustit audio