Vedení kraje se bojí, že přijde o peníze z Bruselu na nové regionální vlaky

24. srpen 2016
Zprávy , Zprávy

Zástupci Moravskoslezského kraje chtějí urychlit modernizaci regionálních vlaků. Bojí se, že kvůli přístupu ministerstva dopravy, které zatím vyčkává s vypisováním dotačních výzev, přijde Česko o miliardy z Bruselu. Ty totiž musí vyčerpat do roku 2020.

Na regionálních tratích dnes podle zástupců kraje jezdí desítky vlaků, které nevyhovují trendům moderního cestování.

„Často tam jsou buď staré vlaky 810, nebo jsou tam ty v uvozovkách modernější Regionovy, což jsou víceméně opravené ty 810. To jsou vlaky, které jsou už morálně zastaralé, jsou poměrně i ne zcela bezpečné. Tratí je tady celá řada,“ potvrzuje náměstek hejtmana pro dopravu Daniel Havlík (ČSSD).

Podle náměstka by celková modernizace vlakových souprav vyšla na víc než 4 miliardy korun. Už přes rok ale kraje marně čekají na dotační výzvy z nového Operačního programu Doprava 2, který spravuje ministerstvo dopravy. I když Moravskoslezský kraj dosáhne jen na zlomek peněz, situace začíná být podle jeho zástupců kvůli nečinnosti státu údajně kritická.

„Výroba té jedné železniční soupravy trvá cca tři roky. To není koupit si v nákupním centru barevnou televizi, to znamená, jsme prostě někde na konci roku 19 a v roce 20 konec podávacího období. To znamená, obrátíme se na premiéra s žádostí o urychlené řešení,“ říká hejtman Moravskoslezského kraje Miroslav Novák (ČSSD).

Ministerstvo dopravy ale podobnou kritiku odmítá. Ze zhruba 18 miliard z operačního fondu Doprava 2, o kterých mluví zástupci regionu, navíc podle jeho úředníků má jít většina na investice do nadregionální vlakové dopravy a ne do lokální.

„Rozhodně neohrožujeme žádné čerpání evropských peněz. Je to přesně naopak. My se snažíme s Evropskou komisí vyjednat, aby vůbec jsme mohli navýšit prostředky pro kraje. Ale komise má své podmínky a my ty výzvy můžeme vypsat teprve, až se na nich domluvíme. Komise chce, aby se ty linky soutěžily, a kraje nyní mají seznam takových projektů připravit,“ vysvětluje mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Po splnění všech podmínek by na modernizaci regionálních vlakových spojů mělo podle něj jít necelých 11 miliard korun.

autor: stj
Spustit audio