Přestavba pardubického přednádraží začala. Cestující budou půl roku procházet staveništěm

27. říjen 2016

Ve středu začala přestavba pardubického přednádraží. Návrh změnit celý prostor vznikl už před šesti lety a provázely ho velké problémy. Nejdřív radnice dlouho vybírala nejlepší projekt, pak řešila protesty místních proti kácení a zvažované propojce přes sídliště Závodu míru, minulé vedení města dokonce záměr úplně zrušilo. I přesto, že od začátku mělo slíbenou skoro 100 milionovou dotaci ze Švýcarských fondů.

Nakonec se ale stávající radní k záměru vrátili, projekt zjednodušili a rozdělili na etapy a přesvědčili Švýcary, aby prodloužili termín čerpání peněz. A vítězná firma Strabag slíbila, že práce budou hotové za 180 dní.

Stavbaři si už pár dní celou stavbu připravují, začali s demontáží fontány, vyměřují prostor a dělají přípravné práce. Pro firmu Strabag to ale nebude snadné, ten začátek přišel v nejméně vhodnou dobu, je vázaná termínem 14. června a kromě blížící se zimy budou komplikací i Vánoce.

Potvrdil to i oblastní ředitel firmy Vladislav Fišer: „Teďka asi v těch podzimních měsících se té práce moc nenatrhá. Před těmi vánočními svátky v prosinci bude dost velká mela. Jsme tak trochu dohodnuti, že kolem 15. prosince bychom to asi na tři týdny přerušili, protože v tom vidíme problém, že tady v tom budou lidi trpět.“

Zrušené zastávky i stojany na kola

Cestující se v době stavby musí připravit hlavně na to, že nedojedou MHD až k nádraží, zastávka bude na Palackého třídě a odtamtud budou muset jít lidé pěšky. To by mělo být od 21. listopadu.

Součástí návrhu je i vodní prvek

Zrušené budou i stojany na kola vedle nádražní budovy. A firma postaví jakési koridory pro příchod na nádraží, aby lidé nechodili na staveniště a nedošlo k úrazu. Ty změny budou postupné, ale třeba ředitel dopravního podniku i náměstkyně primátora Helena Dvořáčková (ANO) slíbili, že informace budou včas a bude jich dostatek.

„Je potřeba je sledovat, protože se to bude průběžně měnit. Ta stavba je velice rychlá, ale je velice náročná, v dopravním uzlu, který shromažďuje velké množství lidí, velké množství dopravy. Dá se předpokládat, že se to bude i během času měnit,“ doplnila Dvořáčková.

Co bude jinak

V novém přednádraží bude jiná organizace automobilové dopravy a klidová zóna s vodotryskem se přesune na vhodnější místo. Nové budou zastávky s moderními informačními systémy pro vozy městské hromadné dopravy. Přibydou nástupní a výstupní hrany pro pravidelné linkové autobusy v bezprostřední blízkosti nádraží, parkoviště K+R, cyklověž s automatickým samoobslužným systémem i venkovní kryté stojany pro jízdní kola atd.

Mimo jiné tu přibude i památník Jana Pernera, který se před lety zasloužil o vybudování železnice do Pardubic a tím o další rozvoj města. Projekt počítá i s napojením přístupu cyklistů na stávající systém městských cyklostezek.

autor: ba
Spustit audio