Jaroslav Veis: Pošťácká glosa
Ty tam jsou časy, kdy veřejnost vnímala poštu jako veskrze pozitivní instituci. Pan poštmistr patřil mezi obecní honoraci, o poštovském panáčkovi se zpívaly písničky, o poštovních schránkách se skládaly básně a Pošťácká pohádka Karla Čapka byla stejně populární jako nyní Simpsonovi.
Pošta je dnes oblíbená asi tak stejně jako revizoři dopravního podniku. Člověk se tam vypraví jen s nejvyšším přemáháním. Ví, že ho uvítá dlouhá fronta, která jen pomalu postupuje vpřed. Není divu. Unavený a špatně placený pán, většinou však paní, za okénkem totiž už dávno nemá na starosti jen známky, balíky, dopisy, složenky a telegramy.
Takže poté, co vyřídí poštovní banality, začne prodávat. Nejprve nabídne vějíř losů. Potom balíček žvýkaček a skvělou propisku. Následuje návrh na založení bankovního účtu u poštovní banky, a když se vykroutíte, chce po vás, abyste pojistili sebe, dům, zkrátka cokoli, co se pojistit dá.
A jak se právě dozvídáme, má k tomu brzy přibýt nabídka brufenů a náplastí – Česká pošta se chystá uzavřít dohodu s jakousi firmou, že bude kromě dopisů distribuovat i medikamenty. Zdá se, že jsme svědky ukoptěné podoby spirály vývoje, kdy se dějiny vracejí tam, kde už jednou byly: pošty se promění v krámy, nad kterými je ve westernech nápis general store, česky smíšené zboží a kde si farmáři, když přijeli do městečka koupit náboje a svíčky vyzvedávali taky dopisy, které tam nechal kočí dostavníku.
Manažeři České pošty tenhle vývoj obhajují tvzením, že tradiční poštovní služby jsou na ústupu, tržby klesají a stát na ně tlačí, aby si sebe nějak vydělali. Děje to všude na světě a všechny pošty se proto pouštějí do nějakého podnikání, nejvíc v oblasti telekomunikací a informačních technologií. To je ovšem pole, u kterého se člověk musí v Čechách mít na pozoru – jestli je tu někdo šampiónem v tahání peněz z kapes, pak jsou to telekomunikační firmy a kdyby se někdo rozhodl napsat příručku Jak úspěšně tunelovat stát, pak by první kapitola měla být o zavádění informačních technologií.
Jenže, nemohu si pomoct, pošta vznikla jako veřejná služba a jejím primárním cílem není generovat zisky akcionářům. Stejně je tomu s vodovodem, městskou hromadnou dopravou, hasiči nebo policií. Samozřejmě, že musí fungovat hospodárně. Základem však je služba, nikoli podnikání.
Pokud tohle nebude platit, můžeme se dočkat situace, kdy k požáru přijedou hasiči, půlka party se pustí do hašení, a druhá pak bude v okolních domech prodávat vánoční ozdoby. A policie mezitím bude odháněným čumilům nabízet slevy na zahradní techniku.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor
Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.