Problémy mají všechna velká letadla, nejen Airbus. Mění se celkový trend, vysvětluje odborník

9. únor 2017

Největší dopravní letadlo světa má problémy. Výrobce, francouzský Airbus, potvrdil v polovině loňského roku, že místo plánovaných 27 sjede z jeho výrobních linek pouhých 12 kusů tohoto obřího stroje. Jsme svědky začátku konce letounu A 380?

„Pevně věřím, že nekončíme,“ uvedl v pořadu Pro a proti český pilot letounu Airbus A 380 David Hecl. Podle něj mají cestující Airbus rádi a přitahuje je. „Nabízí něco, co předtím Boeing nenabízel, především velký prostor v ekonomické třídě. Svůj účel plní a lidé Airbusem létají docela rádi.“

Tento letoun ale nemůže na každé letiště a zanechává za sebou větší turbulence, uznal pilot. „Ale s tím se složky řízení letového provozu umí poprat,“ dodal.


Když se podíváte 25 let zpět, jak vypadal letecký průmysl, tak to bylo něco jiného než dnes. Naše odvětví se pohybuje rychlostí tisíc kilometrů za hodinu, a kdo se tomu nepřizpůsobí, tak v tomto byznysu dlouho nepřežije. Věřím, že za 20 let díky vývoji nových technologií a tomu, že cestujícím nebude vadit cestovat dlouhé vzdálenosti v omezeném prostoru, tak můžeme létat úplně jinak než dnes.David Hecl

„Třistaosmdesátka se řídí velice krásně. Čím krásnější letadlo, tím lépe se řídí, a Airbus se řídí úžasně ve srovnání s ostatními letadly, které jsem řídil, včetně Boeingu,“ popsal svou zkušenost Hecl.

Ten soudí, že o osudu velkého stroje rozhodnou nakonec zákazníci. „Manažeři sice mají představy jak vydělat co nejvíce peněz, ale pokud zákazníci nebudou naklonění létat dlouhou dobu bez odpočinku, tak se to nestane. Nebo se jim to naopak bude tak líbit, že to bude zavedeno v širším měřítku.“

„Budete ale chtít sedět 18 hodin v letadle bez možnosti natáhnout si nohy?,“ ptal se pilot.

Letecký publicista Martin Velek konstatoval, že trendy v odvětví letecké dopravy se spolehlivě mění, a v tuto chvíli mají všechna velká letadla problém. „Netýká se to jen Airbusu, ale i nového typu Boeingu 747.“

„Říct jen na základě toho, že Airbus končí, je nesmysl,“ tvrdí expert.


Jeden z názorů je, že ředitelé aerolinek jsou stádo - když jeden něco začne, ostatní se přidají, aby něco neprošvihli… Svět řídí právníci a účetní a zisk je parametr, který rozhoduje. Otázkou je, jestli lidé dají přednost vézt se jako sardinky nahuštěni v all-economy, ušetřit a být tímto způsobem dopravováni. Airbus skutečně nabízí komfort pro ty, kteří létají na dlouhé tratě. Martin Velek

Svůj vliv na mediální obraz problému má také spor s rivalem Airbusu, firmou Boeing. „U kořene sporu mezi Boeingem a Airbusem je to, že Boeing tvrdí, že je Airbus dotovaný státem. Na to Airbus správně odpovídá, že Boeing taky, jen jde vše přes Pentagon.“

Velek připomněl, jak poptávka po velkých letounech vznikla. „Letadla byla naplněna a šlo o to, ubrat počet pohybů na letišti. A 380 je koncipován tak, aby nahradil dva letouny co do své kapacity.“

„Problém je ale takové letadlo naplnit. V all-economy třídě jde o kapacitu přes 800 lidí,“ upozornil expert.

Ani provoz a odbavení na letišti v případě Airbusu není problematický. „Problém ale je najít trasy, kde letadlo naplníte, abyste dosáhli ekonomických parametrů, na které bylo vypočítáno, a to se teď ne úplně daří,“ shrnul Martin Velek.

autoři: ves , oci
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.