80 % reklam na kosmetiku je nepravdivých

9. červen 2016

Asi všichni známe blyštivé reklamy v luxusních časopisech nabízejících zázračnou kosmetiku a neodolatelnou krásu. Většina spotřebitelů je bere s jistou rezervou.

Jak ale nyní ukázala analýza výzkumníků z americké Valdosta State University, míra nepravd i otevřených lží zarazí i toho největšího cynika.

Vědci prostudovali téměř 300 stránek reklam v prestižních časopisech jako Vogue, Glamour nebo Marie Claire. Při hlubší analýze zjistili, že většina reklam je falešná a zavádějící, a nemalá část z nich dokonce otevřeně lže. O výzkumu referuje vědecký web Science Alert.

Badatelé rozdělili jednotlivá tvrzení obsažená v reklamách do různých kategorií. Některá se věnovala odpovědnosti výrobců (tvrzení jako „netestováno na zvířatech“), další tzv. doporučením odborníků (např. doporučují dermatologové) a další se zabývala údajnou vědeckou garancí (např. klinicky ověřováno).

Analýzou prošly reklamy na voňavky, make-upy, pleťové krémy, tělové produkty a podobné výrobky.

Čtěte také

Znalci jednotlivá tvrzení ověřili a rozřadili do čtyř kategorií: Zjevná lež, vynechání důležité informace, vágní a odpovídající. Asi málokdo je k tvrzení reklam úplně nekritický, výsledky ale šokovaly i protřelé cyniky.

Pouze 18 % reklamních tvrzení bylo ohodnoceno jako pravdivých, přičemž 4 z 5 byla vágní nebo zcela lživá.

Nejlépe si vedla tvrzení o environmentální odpovědnosti výrobků. Zde bylo pravdivých 50 % reklam.

V případě vědeckých garancí ale uspěli prodejci pouze ve 14 % případů a doporučení odborníků se podařilo ověřit pouze ve čtvrtině případů.

Míra zjištěných manipulací může mít podle webu Science Alert dopad na to, jak bude kosmetika v budoucnosti prodávána a propagována.

„Podvody nepoškozují jen obraz reklamy, ale i důvěryhodnost těch, kdo si reklamu zadávají,“ uvedla spoluautorka studie Sarah Knaptonová. Podle ní bude nezbytná větší regulace a kontrola reklamy.

Zpracováno ze zahraničního tisku.

Spustit audio