Deska týdne: Planety natočily pomník svým ambicím

2. červen 2016

Kapela Planety se zjevila ze slezského undergroundu v roce 2012. Jejich debut Peklo, peklo, ráj vyšel jako free download na jejich vlastním labelu MMM a od spiklenců se album dostalo k širšímu fanouškovskému okruhu. Nejspíš ani sami členové kapely netušili, jaký dopad bude mít nahrávka vracející se ke kořenům alternativního rocku deváté dekády. O čtyři roky později už jsou Planety regulérní pražská kapela, patří mezi tvrdé jádro legendárního labelu Silver Rocket, a jejich třetí album Vzduch je hrob je vzduch vychází dokonce v podobě dvojalba.

Členové Planet si vždy dávali záležet na tom, aby nepůsobili jako typická mladá ambiciózní kapela, která chce prorazit za každou cenu. Naopak vždy vyznávali organičnost své cesty a nezaprodali své ideály. Ambice ale Planety přece jen mají, byť výhradně v hudební rovině, a třetí studiová deska Vzduch je hrob je vzduch ukazuje, že rozhodně nejsou malé. Natočit dvojalbum čítající šestnáct skladeb se stopáží sedmdesát minut (ve fyzické podobě vychází album výhradně na dvou vinylech) je nepochybně unikátní krok, který si v Čechách už dlouho nikdo nedovolil, a bude to určitě fungovat jako nekompromisní gesto jejich radikality. Při poslechu desky ale nutně jednoho napadne otázka, zda je takto rozmáchlá stopáž opodstatněná.

Dvojalbum je obvykle pro kapelu příležitostí, jak si vyzkoušet něco nového, a Planety se na několika místech vydávají daleko za hranice původní formule indie rocku napájeného romantismem i literárním poetismem. V Odjinud, Odjinud II a Vzduch je hrad velkoryse pracují s atmosférou, v Šibenice, turbíny a Poslední je hrob dostává prostor elektronika, zatímco softrockové skladby Marina Merov a Alef naplňují touhu Planet znít jako barová kapela v Twin Peaks, o níž mluvili v rozhovorech. Jsou to zajímavé pokusy, jak se vysvléci z jednorozměrného stylu, a na papíře skutečně dávají dohromady skvěle sekvencované dvojalbum. Jenže ve skutečnosti z desky znovu vystupují hlavně tracky postavené na hutných kytarových riffech (Kato, Středověk jsi ty, 22, Vlasy světla češeme je ráno) a všechny jmenované experimenty mají povahu spíš výplňového materiálu.

03639563.jpeg

K tomu proniknout desce pod kůži posluchačům moc nepomáhá ani kryptičnost textů. Ta je pro Planety samozřejmě typická, ale ve změti obratů je snadné ztratit cestu, byť některé pasáže lze samozřejmě interpretovat politicky (Královraždy, Šibenice). Ze sloganů se ale po prvním poslechu zaryje do hlavy přinejmenším „Středověk jsi ty“.

Přečtěte si i recenzi Miloše Hrocha: „Stopáž blížící se k sedmdesáti minutám rozkládá album v několika krajinách ponurého zázračna, jaké s nahrávkou spojuje sama kapela. Mezi nimi ale jako by se tyčil plot. Dostat se přes něj je při poslechu obtížné. Novinka Planet s sebou přesto nese dvě dobré zprávy – kapela nechce stát na místě a touží svou hudbu ozvláštnit. Tou druhou zprávou je, že fanoušci si na desce ‚staré‘ Planety najdou, třeba v úvodní skladbě Kato s valivou kytarou nebo singlu 22. Jenom je škoda, že se oba postoje nepodařilo spojit, a kvůli tomu onen manifest nového zvuku nejde přečíst s takovou lehkostí jako předchozí alba.“

Písně mají Planety na Vzduch je hrob je vzduch velkolepější, riffy propracovanější a zvuk nahrávky je vybroušený k dokonalosti. (Takhle skvěle znějící českou desku jsem už dlouho neslyšel.) Jenže póza zasněných, odtažitých romantických hrdinů hraje v téhle konstelaci tentokrát spíš v jejich neprospěch. Mnohem víc jí slušel lo-fi přístup a sevřenější, přímočařejší přístup předchozích desek. Úplně rozumím tomu, že se trio kolem kytaristy a zpěváka Orla nechtělo zastavit na místě a pojalo plán natočit něco opravdu monumentálního. Bohužel ale trochu přecenilo své schopnosti. Vzduch je hrob je vzduch je nakonec ze všeho nejvíc pomníkem jejich ambicí.

Hodnocení: 70 %
Planety – Vzduch je hrob je vzduch (Silver Rocket / MMM, 2016)

autor: Karel Veselý
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.