Deska týdne: Veena s albem Help It To Die jenom plní resty z minulosti

27. květen 2016

Když se táborská kapela Veena po sedmi letech sešla k nahrávání nikdy nevydané dlouhohrající desky ve stejné sestavě, jako se kdysi rozloučila, měla k dispozici jenom několik silných vzpomínek a videozáznam posledního koncertu v tamním klubu Orion. Jak říká kytarista David Zeman v rozhovoru pro časopis Full Moon, jinak by marně hledali strukturu skladeb nebo střípky textů. Výsledná nahrávka působí nenuceně a zdá se, že má uzavírat jednu kapitolu táborské scény, která zůstala dlouho nedopsaná.

Nedlouho poté, co se v roce 2009 čtveřice rozešla, její členové se rozutekli do dalších kapel, jako Please the Trees (ostatně kvůli angažmá bubeníka Jana Svačiny musela Veena přestat hrát) nebo noiserockových Nod Nod. Veronika Buriánková s hlasem Beth Gibbons, jak se jí ne neprávem často podsouvá, a David Zeman se právě v této skupině spojili s kamarády z Five Seconds to Leave a předávali posluchačům temné atmosférické ukolébavky postavené na opakujících se riffech. Zmiňovaná dvojice potom pod názvem Kalle v intimním prostředí obýváku nahrála kazetu Live From The Room, do které se otiskl vzájemný vztah a taky šum magnetofonových pásek, když album pořídili na čtyřstopý rekordér.

Dnes už jsou Buriánková a Zeman známí mnohem spíš právě jako Kalle, protože jejich debutové album, přestože pořízené ve skromných podmínkách, udělalo na domácí hudební scéně velký rozruch. Nutně nyní musíme porovnávat album Veeny s projekty, jimiž si její členové za léta odloučení prošli. V popředí znovu stojí silný hlas Buriánkové, který u nás nemá téměř konkurenci a táhne právě hudbu Nod Nod a Kalle – někdy se tak cítíte, jako byste poslouchali jejich nahrávky, a ne Veenu. Je škoda, že na Help It To Die některé texty splývají a mnohem víc nám o vývoji příběhu skladeb vypráví jen barva a intenzita hlasu. Podstatnou roli tu hraje baskytara – nástroj tak důležitý pro post punk (chvílemi Veena připomíná temné gotičky Savages), ten se tu míchá se slowcorem a noiserockem.

Přečtěte si i recenzi Daniely Kadlečkové: „Veena na své desce otevírá rány z nešťastných vztahů a zachycuje zvrhlou krásu nočních můr, kterými se ale zcela dobrovolně necháte pronásledovat.“

Pokud porovnáváme aktuální desku s jejich jedinou pořízenou nahrávkou, čtyřpísňovým EP Behind Sonic Glances, Veena znatelně přitvrdila a pochopitelně je znát, že se za léta z dříve začínajících středoškoláků stali zkušení hudebníci. Buriánkové bylo tehdy pouhých šestnáct let. Při poslechu desky Help It To Die se ale pořád nemůžeme zbavit pocitu, že si Veena jenom plní resty z minulosti – ostatně jedinou novou skladbou je singl Dreamwalkers, zbylých sedm písní je postaveno na starých základech. „Nevěděli jsme, co se bude dít dál, jenom jsme chtěli ty songy dát dohromady a třeba si je zahrát naživo,“ řekla Buriánková v rozhovoru. Album je sympatické tím, že nemá přehnané ambice. Možná jen zavzpomínat a uspat Veenu nadobro, jak napovídá název desky Help It To Die. Nutno říct, že jde o velmi důstojnou památku.

03634641.jpeg

Hodnocení: 70 %
Veena – Help It To Die (self-released, 2016)

autor: Miloš Hroch
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

3x Karel Klostermann

Koupit

Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.