Flashback: Proč zůstává Think Tank Albarnovým vrcholem

30. duben 2015

V druhém díle naší nové rubriky Flashback, ve které oprašujeme starší desky, navážeme na Desku týdne a zjistíme, jak se za dvanáct let změnilo vnímání alba Think Tank od Blur. To natočil Damon Albarn už bez Grahama Coxona a dobové reakce rozhodně nebyly jednoznačně nadšené.

Propast mezi Damonem Albarnem a Grahamem Coxonem nemohla být na přelomu tisíciletí větší – zatímco Albarn slavil epochální úspěch s komiksovou superskupinou Gorillaz, měl za sebou úspěšnou spolupráci s africkými muzikanty v podobě projektu Mali Music a nově nabyté sebevědomí hodlal uplatnit coby zásadní tvůrčí síla celé skupiny, Coxon natáčel formálně krotké kytarové desky pro úzké publikum největších fanoušků, trpěl depresemi a teprve přemýšlel, jak bude řešit svoje problémy s alkoholem.

Právě alkohol nakonec Coxona vyřadil z natáčecího procesu a jeho kytaru tak slyšíme jenom v závěrečné skladbě desky Battery In Your Leg. Z dnešního pohledu tak banální věc, jako právě téměř úplná absence kytary, nakonec určila směr diskuzí po vydání alba. Publicisté řešili, jestli je možné Think Tank vůbec považovat za desku Blur, Stephen Thomas Erlewine z webu Allmusic dokonce napsal, že když Albarna nikdo nekoriguje, nestydí se předložit desku plnou nedodělků a B stran singlů.

Někteří novináři obviňovali Albarna z žánrové zrady – Think Tank prý byla nudně zaranžovaná a vyprázdněná hra na umění, jak neopomněl zdůraznit zmíněný Erlewine. Jeho citát mluví za vše: „Když tam strčíte freejazzové sólo na saxofon, neznamená to, že jste udělali experimentální skladbu.“ Erlewine dokonce použil průpovídku o císaři, který je nahý, a celá britská hudební scéna to konečně vidí. Think Tank, tedy deska, která se často pomalu přesypává jako saharský písek a je zastavená v čase, vzbudila víc emocí než kterákoliv z předchozích nahrávek Blur.

Většina reakcí byla i tenkrát pozitivní, část rockových publicistů se ale s albem dodnes nesrovnala. Album Think Tank totiž dokonale narušilo příběh Blur jako skupiny, která bude spojovat odvázaný britpop s odkazy amerického indie rocku a která bude za každé situace ilustrovat obyčejný a vlastně trochu nudný život příslušníka západní civilizace. Všechny ironické příběhy o outsiderech doprovázené chytrými kytarami byly najednou pryč a místo nich zůstalo album, které fungovalo a funguje ve vlastním universu.

03373733.jpeg

Think Tank je album, ve kterém jako by byly všechny nástroje daleko od sebe a zároveň přímo u posluchačova ucha. Úvodní Ambulance je dokonalý příklad melancholie spojené s fantastickými perkusemi, trojice balad Out Of Time, Good Song a Sweet Song zase patří k tomu nejosobnějšímu, co Albarn kdy složil. Většina skladeb vyvolává dojem, že se v příštím okamžiku může stát cokoliv a stejně to bude správně – příkladem je třeba smrtící basa v mantrické skladbě Jets, kráčivá elektronika v tracku Caravan nebo vokodérový punk v Crazy Beat.

Každý Albarnův projekt od počátku 90. let po současnost má svůj odraz v Think Tank – slyšíme tu ozvuky Gorillaz, zmíněných Mali Music nebo podobně laděného projektu DRC Music, jsou tady ale i zárodky hudebních postupů, které Albarn dovedl do konce na loňské sólovce Everyday Robots. Vyčítat Think Tanku absenci kytar je v dnešním kontextu směšné, že se ale o Think Tanku v roce 2003 psalo jako o albu, na kterém chybí nápady, je doslova nepochopitelné. Albarn jich totiž nikdy neměl víc než téměř přesně před dvanácti lety.

Blur – Think Tank (Parlophone 2003)

autor: Jiří Špičák
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

3x Karel Klostermann

Koupit

Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.