INTRO: Éterické groovy a věčná láska WWWINGS mažou žánrové i geografické hranice

9. prosinec 2016

Data sdílená trojicí producentů WWWINGS už delší dobu obíhají po online magistrále táhnoucí se od Ukrajiny přes Sibiř až na dálnou Kamčatku. Pokud stále existuje něco jako offline identita, pak u WWWINGS není známa. Jejich zvuk zaplavil progresivní kluby napříč světadíly a propojil nesourodé scény.

Údajně se v reálném světě nikdy nepotkali a jejich tvorba je tak závislá na sdílení složek na třech různých laptopech. Postsovětský elektronický kolektiv WWWINGS „existuje“ na úzkoprofilovém blogu Ethereal Grooves a svými mixy zásobuje prestižní portály jako Dummy, Tiny Mixtapes nebo RBMA Radio. Stopy za jmény GXXOST (fka Lit Internet), AWRWSW (fka Lit Daw) a Lit Eyene vedou na Ukrajinu, Kamčatku či Sibiř (poslední jmenovaný ale letos v září tým opustil). Postsovětská realita se ale dá vypozorovat i prostřednictvím otisků ruského diskotékového EDM, sídlištního hardcore techna i hitparádového popu, který WWWINGS deformují ve svých mixech. K tomu, aby si jich globální média všimla, se nepotřebovali podbízet ohraným slovanským hardbassovým virálům. Jejich drtivá hudba rozhodně není soundtrackem k louskání slunečnicových semínek.

Náhodný poslech „éterických groovů“ WWWINGS může navodit dojem příslušnosti k neutuchající vlně industriálních grimeových riddimů a agresivních trapových instrumentálek. Byla by ale chyba nechat se oslnivým zvukem oslepit a strhnout do žánrových svodidel. Za své oblíbené hudebníky členové WWWINGS označují sebe navzájem a otázku po přiznaných vlivech odbývají výrazem obdivu k rapperovi Gucci Maneovi a subžánru depressive suicidal black metal. V tkáni WWWINGS nejsou na závadu internetové usazeniny trojičkových afrických a karibských rytmů, vítaný je i odkaz živelného queer kódu nejrůznějších samplů „ha“ a kovových úderů. Ve futuristické změti ale vždy zároveň slyšíme skloňovaný groove i „eternal love“, jak zní podtitul jejich blogu na portálu vkontakte.ru. Když destruují popové acapelly, připomíná to vizionářství Missy Elliot a Timbalanda na začátku tisíciletí. Konečný produkt WWWINGS pulzuje erotickou energií miléniového R&B, nervně těká chaotickou agresí breakcoru a mlátí vypočítavou silou extrémního metalu, se kterým se pojí okázale spirituální symbolika.

Vykořisťování a násilí

Po loňském „depresivním a sebevražedném“ EP 3000, vydaném na losangelském labelu Symbols, přišel letos další výrazný průlom WWWINGS. Britský label Planet Mu v srpnu vydal reedici jejich loňské mixtape PHOENIX. Objevuje se s novým úvodním trackem a zpřeházeným tracklistem, a snad z marketingových důvodů, i s ohnivým logotypem pozměněným z latinky na azbuku. Nahrávka je údajně také opatřená produkčním faceliftem, byť s ohledem na množství vyprodukovaného materiálu se nezdá pravděpodobné, že by postsovětští zvukoví nerdi nevěděli, jak svým trackům dát patřičně nablýskaný povrch.

Pro občany vesmíru nehraje nacionální identita žádnou roli. WWWINGS nemusí operovat z Londýna nebo Berlína, aby věděli, jak tok dat s kolísavou informační hodnotou usměrnit ve svůj prospěch a přihlásit se o slovo. Jejich domovská scéna je vůbec nezajímá a svoji tvorbu berou jako únik ze států, kde vládne téměř totalitní zřízení. Do světa vysílají zvuky, které jsou víc poškozené než nalezené a které se proměňují při transferech z jednoho disku do druhého. Samply rozbíjení anonymních materiálů, všudypřítomných jinglů ze sociálních sítí, pípání automatického zámku auta a nezbytného túrování motorů na sobě nesou stopy násilí a samy násilně působí.

Metalový kruh

WWWINGS se nebojí použít melodii z eurodanceového a nyní už i memového evergreenu What Is Love a poničit ji futuristickými beaty, které zní jako chroptění příšery ze seriálu Stranger Things. Samozřejmostí je rozladěné trapové piánko o třech klávesách doprovázené kaskádovitými perkusivními šroubovicemi jako z nejvyšinutějších instrumentálek atlantských hitmakerů 808 Mafia. Na PHOENIX dosahuje trapový dribling závratných frekvencí ve skladbách vzniklých ve spolupráci s hlavou globálního hnutí NON Worldwide Chinem Amobim nebo členem Bala Clubu Endgamem. V hitu Fly s DJem Heroin(a) dostávají rytmické standardy známé jako Baltimore nebo Jersey hořlavý syntetický nátěr, který prosakuje i do jednoho z vrcholů desky – skladby Pyro s Lao a Endgamem. Můžeme si vypůjčit slovník nejmenovaného moravského psytrance DJe, který na audiofilních hudebních fórech častoval současnou klubovou produkci slovy: „Potkávají se tu slizké hajtkoidní útvary s módními bassovkami a oboje ústí v metalovou čepel s fatálním účinkem.“

Atmosférické prostorové efekty jsou dalším styčným bodem mezi extrémním metalem a přefouknutými kompozicemi WWWINGS, kde každý zatěžkaný úder doznívá do pozvolného rozplynutí. Dramatické nájezdy a rezonance připomínají obligátní metalcorové efekty jako přejezd v protisměru po hmatníku boostované kytary nebo grindové střídaní monumentálních kytarových „kil“ s chladně vypočítavými salvami hnanými dvoušlapkovým sprintem kopáků. Když si vzpomeneme na zásadní roli DJe ve zvuku takových Slipknot, ohnivý metalový kruh asociací se pevně uzavře. V žádném případě nejde ale o revival v duchu retrománie, scéna kolem WWWINGS je totiž fascinována technologickými vizemi, ve kterých je hudba protetikou i trenažérem společenské planetární změny bez ohledu na to, že žijete mimo světová kulturní centra.

autor: Lumír Nykl
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.