Rave-vival na Dunaji s Aphexem Twinem

1. květen 2009

Kremžský Donaufestival ovládla ve čtvrtek nostalgie po zlaté éře rave. Do rakouského městečka dorazili acidhouseoví giganti Aphex Twin a Luke Vibert. Doplnili je elektroničtí performeři z Berlína.

Dramaturgický "záběr" Donaufestivalu zdá se nezná hranic. Po Sonic Youth, Spiritualized, Yo Majesty nebo Sunset Rubdown z minulého víkendu nastal ve čtvrtek v Kremži čas na elektronickou taneční hudbu. Hlavní hvězda Aphex Twin pochopitelně program po půlnoci uzavíral, kromě pravověrného rave ale ten večer došlo i na projekty, které se snaží posunout utilitární rytmy sekvencerů do sféry performativního umění. Propojení elektronické hudby a performance je svůdná idea, bohužel se velmi často stane, že vizuální složka nebo složité umělecké koncepty jen maskují nepříliš originální tvorbu. Berlínská umělkyně Janine Rostron alias Planningtorock i sdružení Slaughterin' Slobbersville to bohužel ve čtvrtek potvrdily. POSLECHNĚTE SI: Reportáž Aleše Atuchlého

Trochu Björk a trochu The Knife, ani jedno ale pořádně. Planningtorock v bílé róbě na sebe nechá promítat videoprojekci, střídá masky a hraje si s vlastním obrazem v kameře a do toho zní robotické beaty fádního německého techno-popu. Lady GaGa pro intelektuály? Děkuji, ale to rád si nechám ujít.

00913281.png

Ve vedlejším sálu už na pódiu řádil kočovný cirkus Slaughterin' Slobbersville, jehož principálkou je Kevin Blechdom (známá z dvojice Blectum from Blechdom). Bláznivá burleska doprovázená (možná záměrně) amatérskou elektronikou a podivnou videoprojekcí - jsou libo záběry z anální sondy? - působila značně chaoticky. Koncept vystoupení jsem si přečetl až druhý den ve festivalové brožuře. Na papíře zní kolaborativní projekt nezávislých umělců, kteří tvoří na podomácku vyrobených elektronických nástrojích a nosí na sobě věci, které našli po cestě pod motem "zpochybnění systémů chaosu a řádu" vcelku zajímavě. Věřte mi, že na pódiu je to ale hodně nuda.

O něco větší smysl dávala předchozí vystoupení LEC & Oni Ayhun a Black Meteoric Star. Oba projekty navazují na radostnou raveovou anarchii začátku devadesátých let a estetiku analogových syntezátorů. K nim se hodila i evokace "minulého futurismu" 3D brýlí s nimiž mohli diváci sledovat projekci dokreslující noise-acid disco Black Meteoric Star. Pod tímto projektem se skrývá americký umělec Gavin Russom, který momentálně sídlí v Berlíně. (S Delií Gonzalez vydal několik desek na newyorském übercool labelu DFA).

00913283.png

Kde jsi byl v roce 92? ptá se britský producent Zomby v názvu svého oslavovaného rave-vivalového alba. Aphex Twin i Luke Vibert by mohli odpověď: přímo v centru dění! O sedmnáct let později jsou pořád stejně fousatí a pořád vyznávají abstraktní rytmy, jen místo vinylů hrají z laptopů. Jinak se toho moc nezměnilo. Luke Vibert za svoji kariéru zvládl natáčet drum'n'bass jako Plug, ambient jako Wagon Christ a naposledy se před pěti lety svezl na vlně retro-disco pod jménem Kerrier District. Teď se vrací ke svým acidhouseovým začátkům a jeho setu dominovaly nestydaté kyselinové zvuky Roland TB-303, které definovaly celou jednu hudební éru. Bylo to trochu víc retro než by se slušelo na druhdy trendsettera elektronické scény...

Přišlo mi, že většina publika byli nostalgici taneční horečky poloviny devadesátých let, kteří přišli zatlačit slzu nad jednou érou. Aphex Twin, který nastoupil k laptopu zhruba o půl jedné v noci jim náladu rozhodně nijak nezkazil. Rozjezd byl maličko vlažnější a tak některé přechody mezi skladbami byly přinejmenším neohrabané. Pak se ale jeho mašina rozjela na plné obrátky. Do klopotavých rytmů značky Aphex smíchal třeba i Cavern od Liquid Liquid, došlo i na PWSteal.Ldpinch.D z jeho poslední studiové kompilace Chosen Lords a samozřejmě i Come To Daddy. To už kadence beatů dosahovala breakcoreových 'rozměrů'. Nostalgici 'ardcore museli být spokojení.

00913275.png

Donaufestival pokračuje ve zbytku prodlouženého víkendu. Páteční večer s Antony&The Johnsons a CocoRosie je beznadějně vyprodáný, v sobotu se Donaufestival v Kremži uzavře s The Bug, Boyz Noise, Yacht nebo Moderat.

autor: Karel Veselý
Spustit audio