Filmová hudba má snímek posunout, říká Elia Cmíral, který uspěl v Hollywoodu
Je sice Čech, ale tvoří v zahraničí. Skladatel filmové muziky Elia Cmíral odešel v 80. letech do Švédska a poté se přesunul do USA. Jeho hudbu však určitě znáte. Můžete ji slyšet například ve filmech Ronin, Apartmá nula nebo Habermannův mlýn.
„Jsem jako doktor,“ uvažuje Elia Cmíral. „Když někomu řežete ruku, také to není příjemné,“ připomíná fakt, že hudbu píše i k hororům nebo dramatům. V podobných chvílích se proto snaží přistupovat k práci odosobněně.
Někdy se však naopak snaží vcítit do hlavního hrdiny. „Vyprávím muzikou stejný příběh jako herci a režisér,“ vysvětluje. „Jestliže jde o milostné drama, prožívám příběh také.Trpí tím i moje rodina, protože jsem najednou někde jinde,“ přiznává Elia Cmíral.
Hlavním úkolem filmové hudby je podle něj „pošoupnutí“ děje. „Je to jedna z jejích funkcí. Muzika má pošoupnout film dějově nebo emocionálně,“ uznává. A když se například díváte na horor a hudba se právě ztišila, je nejvyšší čas zavřít oči. „Brzy přijde něco ošklivého,“ připomíná Elia Cmíral některá klišé filmové hudby.
Odpočívá hudební skladatel v tichosti, nebo si pustí hudbu? Nebojí se při sledování hororů? A má nějaký recept na udržení se v Hollywoodu? Zajímalo Lucii Výbornou krátce po 10. hodině.
Audio záznam rozhovoru si můžete poslechnout kliknutím na odkaz přímo v tomto článku a také v iRadiu.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.