Na trh s ojetinami se vrací divočina, u nových aut se elektronika stále učí, říká motoristický publicista Martin Frei

Komfort a jednoduchost ovládání... To vše hraje důležitou roli u zákazníka, který si jde kopit nový vůz. Ten už je dnes totiž nejenom dopravním, ale také pracovním prostředkem a spotřebním zbožím. Stále jsou ale oblíbené autobazary. Jaký vypadá trh s ojetinami? Jaká auta letí? A která se prodávají nejhůře? Nejen na to odpovídal motoristický publicista a redaktor Světa motorů Martin Frei.

Novým trendem na automobilovém trhu je například automatické parkování – zmáčknete čudlík a auto samo zaparkuje. To ale má své mouchy. „Systémy jsme několikrát testovali a ne vždy to dopadlo dobře, některá auta si odřela kola o obrubník, jedno dokonce bouchlo o zaparkovaného souseda,“ upozorňuje.

Elektronika se pořád učí, dělá při tom určité chyby a vývoj senzoriky je tak stále před námi – aby auta viděla to, co mají vidět, což je složité zejména v noci a za hustého sněžení. „Asistenční služby obecně se dostávají do aut, protože to je legislativní požadavek,“ dodává.

Jedním z velmi užitečných, a zároveň nejčastějším asistenčním systémem je schopnost auta zastavit před chodcem. Ve vozidle je zabudovaný krátkovlnný radar, který vidí na krátkou vzdálenost před autem. To je pak do rychlosti 30 kilometrů za hodinu schopné reagovat.


Když bych si dnes vybíral ojeté auto, tak bych asi šel spíše k prodejci nějaké značky a díval se, co tam lidé nechávají protiúčtem. Martin Frei

„Tohle má velkou cenu, v hustém městském provozu se zamyslíte, někdo vám zavolá, přestanete dávat pozor a to auto najednou zabrzdí. Je dobře, že tohle v autech máme,“ vysvětluje.

A jaká auta patří k nejoblíbenějším? Podle statistiky domácí škodovka, jejíž postavení je stále silné, pak ale čísla strmě padají a následuje Volkswagen, Hyundai, Ford, Dacia... Zajímavé je také například to, že na tuzemském trhu byl větší zájem o Mercedesy než vozy značky Toyota. „Více než tři čtvrtiny aut jsou u nás služební,“ vysvětluje.

Stíny 90. let se vrací

Ale lidí, kteří si mohou dovolit nový vůz, není tolik a jsou odkázáni na ojetý vůz. V autobazarech ale najdou většinou zase služební vozy. „Deformace trhu je maličko poznat, lidé, kteří by si chtěli koupit nějaké japonské auto, tak nemají z čeho vybírat, což je možná škoda,“ podotýká.

Na trh s ojetinami se podle něj vrací divočina – za hospodářské krize se prodávalo v Evropě méně aut a není tak z čeho vybírat, zásoba ojetin se vyčerpává, v Česku navíc panuje cenová válka, auta jsou u nás levnější než na Západě.

„Lidé jsou ochotní nad něčím přimhouřit oko, prodejcům ojetin to otevírá možnost k nečestným způsobům. Stíny 90. let se nám zase vrací,“ uzavírá.

Záznam celého rozhovoru si poslechněte kliknutím na odkaz v tomto článku.

autoři: špo , prh
Spustit audio