Generálkový týden inscenace Honey aneb Soubor je v troskách, ale nevzdává se

10. listopad 2017

I když je divadelní projekt Honey výjimečný, generálkový týden začíná zcela podle zákonů divadla, tak věrně popsaných Karlem Čapkem. Každý divadelník totiž ví, že v generálkovém týdnu se vše, co šlo dosud dobře, pokazí, kostýmy nepadnou, rekvizity jsou jinde, než být mají, žárovky praskají a jevištěm se plouží zcela vyčerpaní herci, kteří náhle zapomínají již naučený text i aranžmá. Polovina souboru chraptí, je zraněná nebo nastydlá a propadá panice.

Přesně tak to vypadá i na poslední zkoušce, které je s kamerou a mikrofonem přítomen i Radiožulnál, aby zaznamenal poslední reportáž své celotýdenní série o vzniku představení Honey.

Vladimír Polívka má speciální „dietu“, která zahrnuje sedm paralenů denně prokládaných čajem. „Jsem nemocný. Snad to pomůže,“ říká pobledlý herec s rouškou na tváři, aby nenakazil kolegy. Jana Holcová z Dejvického divadla se přetrénovala, navíc spadla z lidské pyramidy předepsané choreografií a vzpamatovává se z dvoudenní nehybnosti.


Honey - tvůrci a obsazení
REŽIE: Miroslav Krobot
SCÉNÁŘ: Miroslav Krobot, Lubomír Smékal
REŽIJNÍ A POHYBOVÁ SPOLUPRÁCE: Rostislav Novák ml.
SCÉNOGRAFIE: Jakub Kopecký
KOSTÝMY & MAKE-UP: Kristina Záveská
HUDBA: Jan Balcar
CHOREOGRAFIE: Thomas Steyaert
HRAJÍ: Jan Balcar, Šárka Fülep Bočková, Jenovéfa Boková, Vojtěch Fülep / Ondřej Malý, Jana Holcová, Jiří Kohout, Daniel Komarov, Lenka Krobotová, Tereza Nádvorníková, Václav Neužil, Jaroslav Plesl, Vladimír Polívka, Anna Schmidtmajerová, Pavel Šimčík, Alexandr Volný, Jiří Weissmann
ASISTENT REŽIE: Vojtěch Nejedlý
SVĚTELNÝ DESIGN: Ječmínek, Jakub Kopecký
ZVUKOVÝ DESIGN: Jan Středa

Unavená Jenovéfa Boková, představitelka Honey, se na premiéru těší, ale nejvíce, jak upřímně přiznává, se těší, až to všechno skončí. „Je mi hrozně. Především psychicky je to pro mě velice náročné,“ dodává Boková. Ostřílený Václav Neužil věcně konstatuje: „Zatím jsme si jen představovali a zkoušeli, kde co bude. Teď tu všechny ty věci jsou a každá je trochu jinde, takže si na to musíme zvyknout, ale vím, že si to sedne,“ říká představitel Rinalda s nadhledem.

Přesto všechno se zkouší. Herci jsou poprvé v kostýmech a navzájem si je vtipně komentují. Mezi šálami bílé opony nad bílou podlahou ve výšce visí kovové židle, obě Honey sedí na zemi v opačném gardu, čelem a zády k hledišti a zpívají, zatímco Václav Neužil coby Rinaldo strká hlavu do kýble s vodou. A to nejen náznakem, protože se vynoří se zcela zmáčenými vlasy.

Režisér Miroslav Krobot ladí se světelným designérem, kde přidat či ubrat nasvícení. Je celkem spokojený a poznamenává: „Prostor sálu je samozřejmě jiný než zkušebna, ale i tady se ukazuje, že základ drží pohromadě, což je dobré. Jsem rád, že jsem si mohl vyzkoušet od běžného divadla tak odlišný prostor.“

Scénář, který napsal spolu s Lubomírem Smékalem se opírá o skutečný příběh ženy, která se díky lásce dostala do vězení v Egyptě. Na počátku zkoušek si Miroslav Krobot přál, aby vzniklo představení, které nebude jen artistní exhibicí fyzických schopností souborů, ale také příběhem, který dokáže diváky vtáhnout a třeba i dojmout. Ta, které se příběh skutečně stal, přislíbila, že se na premiéru přijde podívat.

Nám nezbývá po několikaměsíčním nátačení, nežli se rozloučit se souborem divadelním „Zlomte vaz!“ a těm, kteří v naší soutěži vyhráli vstupenky, popřát 12. listopadu překvapivou a inspirativní podívanou.

autor: Regina Květoňová
Spustit audio