Na Křivoklát se sjíždějí fanoušci noir filmů. Festival představí i domácí tvorbu

Noir znamená v překladu černý. A stejně je pojmenovaný také filmový styl, který se poprvé objevil v USA ve čtyřicátých letech. Tři desítky těchto snímků se představí tento víkend na hradě Křivoklát. Na Noir film festivalu se návštěvníci setkají také s několika domácími díly tohoto jedinečného žánru.

Hitchcockovo Vertigo doplnil dramatickou hudební linkou skladatel Bernard Herrmann. Dotvořil tak atmosféru jednoho z nejznámějších zástupců takzvaných noir filmů, které letos promítají na hradě Křivoklát.

Tam se sjíždějí fanoušci žánru, kterému se každoročně věnuje Noir film festival. A zájem o něj, stejně jako o samotné filmy noir, roste, jak říká zakladatel festivalu Vítek Grigarczik: „Lidé díky severskému noiru se dostávají ke klasickému noiru 40., 50. nebo 60. let.“

Čtěte také

Noir film přesně stanovenou definici nemá. Existuje ale několik společných prvků, které by měl takový snímek obsahovat. A jak poznat noir film? „Temná, ponurá atmosféra, která filmům dodává specifičnost, různě se to může projevovat buď ve vizuálním stylu, nebo přeneseně v rovině psychologie,“ popisuje dramaturg festivalu Milan Hain.

Do letošního výběru zahrnuli také několik domácích snímků. Československé filmy noir se od těch amerických ze čtyřicátých a padesátých let liší. Vizuální styl a budování atmosféry ale většinou zůstává.

Věžička se zvonem je vidět při příchodu na hrad

Přístup českých filmařů mohou návštěvníci Noir film festivalu porovnat například u promítání Ministerstva strachu zpracovaného v šedesátých letech Československou televizí.

Tradice noir filmů u nás pokračuje i v současnosti. Čerpají z něj například filmy jako Normal z roku 2009 nebo dva roky starý snímek Raluca.

Spustit audio