Sofijské metro roste díky penězům z EU. Na letiště se Bulhaři prokopali jako první

Stanice sofijského metra Serdica - Foto:  Bin im Garten,  licence CC BY-SA 3.0

Stanice sofijského metra SerdicaFoto:  Bin im Garten, licence CC BY-SA 3.0

V bulharské Sofii se jezdí za evropské peníze. Většina z dnešní sítě sofijského metra se totiž postavila za peníze z unijních fondů. A navíc levněji než třeba ve Vídni, v Aténách nebo v Praze. Sofie je navíc jediná z metropolí nových členských zemí Evropské unie, která dokázala dovést svoje metro až na letiště.

Ještě před deseti lety mělo metro v Sofii jen osm stanic na jedné trase a vedlo ze samého středu města na velké sídliště Ljulin. Devět kilometrů podzemní dráhy se stavělo 23 let. 

Se vstupem Bulharska do Evropské unie a přílivem peněz z evropských fondů se začaly tunely budovat dosud nevídanou rychlostí. K první lince přibyla druhá a teď se začíná budovat ještě třetí. Dnes má sofijské metro 35 stanic na 40 kilometrech tras. 

Čtěte také: Metro: nejrychlejší, nejspolehlivější, nejméně překáží. A mají ho skoro všude po světě

Příští stanice: Evropská unie 

Stanice metra na sofijském letišti - Foto:  Gmihail,  licence CC BY-SA 3.0

Stanice metra na sofijském letištiFoto:  Gmihail, licence CC BY-SA 3.0

Než se Bulharsko před 10 lety stalo členem Evropské unie, stavělo se sofijské metro podle jeho generálního ředitele Stojana Bratoeva rychlostí 400 metrů za rok. Dnes se staví průměrně 3 kilometry ročně. To je skoro 8krát rychleji. 

Prodloužení první trasy a vybudování základu pro druhou stálo 690 milionů eur. Kilometr tedy vyšel přibližně na 32 milionů, což je v porovnání se 125 miliony za kilometr prodloužení jedné z tras pražského metra záviděníhodné číslo.

„Celá druhá trasa se postavila za peníze z operačního programu doprava z Evropského fondu regionálního rozvoje a Fondu soudržnosti. Za sedm let se vybudovalo 21 kilometrů tratí.“ 

Aby bylo cestujícím jasné, díky čemu nebo komu se podařilo metro tak rychle rozšířit, dostala jedna z nových stanic jméno, které nesouvisí ani se čtvrtí ani s ulicí, kde je, a nepřipomíná ani žádnou významnou osobnost. Jmenuje se Evropská unie. 

Čtěte také: Už 40 let o něm mluví, ale nikdy se jím nesvezli. Bratislavské metro se stalo atrakcí

Rozkopaná metropole 

Obyvatelům bulharské metropole rozkopané ulice nevadí. Metro jim za to stojí - Foto:  Ivanov id, licence GNU Free Documentation License

Obyvatelům bulharské metropole rozkopané ulice nevadí. Metro jim za to stojíFoto:  Ivanov id, licence GNU Free Documentation License

V Sofii už se staví třetí trasa metra. Opět s využitím unijních peněz. Za dva roky už má mít celá síť délku 52 kilometrů se 47 stanicemi. 

Práce na nové trase se nezastavily ani v zimě, kdy Bulharsko čelilo sněhové kalamitě. S generálním ředitelem sofijského metra Stojanem Bratoevem jsme stáli nad velkou jámou uprostřed Sofie, kde bude přestupní stanice linek 2 a 3. 

Většina metra se v Sofii staví z povrchu. Nejdřív se vyhloubí díra pro technické instalace, vybetonují se stěny a strop a ve stavbě se pokračuje pod zemí, když už je provoz na povrchu nad tunelem zase normální. 

Čtěte také: Velkolepý dopravní projekt roste Londýňanům přímo pod nosem. Centrum města protne nová železnice

Rychle a spolehlivě 

Sofie jako první z postkomunistických zemí dokázala postavit metro až na letiště. Z centra to trvá necelou půlhodinu.

Obyvatelé bulharské metropole dočasně rozkopané ulice snášejí klidně, protože věří, že se metrem zase dostanou o kus dál. 

„Mnohem rychleji se dostanu z jednoho místa na jiné. Mám výhodu, že bydlím blízko stanice,“ pochvaluje si paní Svetla. Stejně jako ona považuje metro za velmi výhodný dopravní prostředek i další z cestujících Konstantin. Ulice Sofie už totiž přestávají stačit mase aut, která jimi jezdí. 

Východní brána pevnosti Serdica odkryté při výstavbě stejnojmenné stanice metra v bulharské Sofii - Foto: Ann Wuyts,  licence CC BY 2.0

Autor:  Pavel Novák  (pan)
Pořad: Zápisník zahraničních zpravodajů  |  Stanice: ČRo Radiožurnál
Čas vysílání: neděle 09:05  |  Délka pořadu: 50 minut  
 

Nové články v rubrice

 

Diskuse

Český rozhlas si váží názoru posluchačů a má zájem o korektně vedenou diskusi. Vyhrazuje si proto právo skrýt příspěvky, které odporují dobrým mravům, jsou xenofobní, porušují platné zákony, poškozují dobré jméno Českého rozhlasu, nebo mají reklamní charakter.

Návod na použití diskusního systému DISQUS naleznete zde.

 
tyto komentáře používají systém Disqus

Sledujte nás

Další nabídka

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2017 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace