Jawy nebyly jen motocykly, ale i osobní automobily

4. únor 2015

V Národním technickém muzeu můžete aktuálně vidět automobily Jawa. Značka je tradičně spojována s výrobou motocyklů, ale v expozici jsou představeny unikátní stroje z první poloviny 20. století. Je tam například i jeden ze tří vozů, který byl vyroben speciálně pro závod 1000 mil československých.

Polokabriolet z roku 1935 nebo ve své době populární vůz Jawa Minor. Pokud do Národního technického muzea zavítáte, můžete se těšit na šest veteránů.

„Dvě Jawy 700 a tři vozy Jawa Minor, které doplňuje speciální závodní vůz postavený ve třech kusech pro závod 1000 mil československých v roce 1935, Jawa 750, která pochází ze sbírek našeho muzea,“ říká vedoucí oddělení silniční a lodní dopravy muzea Petr Kožíšek.

Ačkoli si lidé značku Jawa spojují spíše s motocykly, auta s tímto logem vyráběl ve 30. a 40. letech minulého století František Janeček ve své továrně v Praze Nuslích. Nadějnou výrobu malých levných automobilů ale ukončila druhá světová válka.

„Dohromady jich bylo vyrobeno zhruba tři a půl tisíce, což v rámci našich osmi automobilek bylo druhé nejhorší číslo, ale musíme si uvědomit, že ty vozy přišly v poměrně nešťastnou chvíli, kdy se blížila válka. Vůz Jawa Minor byl skvělým automobilem v širokém evropském srovnání,“ dodává Petr Kožíšek.

Veterány na výstavu poskytl také Auto Jawa klub, jehož 35 členů vlastní necelých padesát automobilů Jawa. Podle předsedy klubu Jaroslava Antonino se stále ve zhruba polovině z nich můžete svézt.

„Ty, co mám, postupně renovuji. Až na jedno už jsou všechny mobilní. Pojízdných v klubu je tak polovina. Bylo to lidové vozítko, takže hodnota tomu také odpovídá. Náklady na renovaci jsou ale tak vysoké, že je to pak neprodejné. Nejde to dělat pro obchod, ale děláte to jako srdcař,“ přiznává.

Cena jednoho takového automobilu značky Jawa je 200 až 500 tisíc korun. Jejich sběratelská hodnota je ale nevyčíslitelná.

Jawa 700
Jawa 700
autor: Lída Křesťanová
Spustit audio

Více z pořadu