Řídit modré majáky někdy stojí hodně nervů!

24. listopad 2015

Hasiči, záchranka nebo policie spadají do skupiny s právem přednosti v jízdě, mohou tedy používat modré majáky. Někomu by se mohlo zdát, že je to procházka růžovým sadem, ale není tomu tak, a to hlavně kvůli ostatním účastníkům silničního provozu, tedy řidičům i chodcům.

„Ze začátku je jízda na majáky určitě adrenalin, ale časem je to sice ne úplně rutina, ale člověk to bere normálně,“ popisuje situaci Eduard Křepel, hasič z Ústí nad Labem, a dodává: „Největší strach je z nepředvídatelného chování ostatních účastníků silničního provozu, někdo prostě úplně ignoruje ty majáky a je to těžký…“

Častokrát komplikují záchranářům jízdu chodci. Snaží se doběhnout spoj a klidně skočí do silnice před projíždějícím vozidlem se zapnutým majákem. „Opravdu existují chodci, kteří jsou schopni vlézt na přechod i před přijíždějící auto s blikajícím majákem a řvoucí sirénou. Tomu prostě nerozumím, ale je to tak,“ vysvětluje Eduard Křepel.

Lidé si totiž neuvědomují, že auto nezastaví na místě a má nějakou brzdnou dráhu. „Jezdíme tak, jak se dá. V dnešní době se průměrně pohybujeme po městě rychlostí kolem 90 až 100 kilometrů za hodinu, a to i s nákladními auty,“ zdůrazňuje Pavel Žák, dlouholetý technik strojní služby hasičů v Ústí nad Labem.

Při brždění se podle něj nedá spoléhat pouze na brzdy, ale na celý manévr - tj. brzda a řízení dohromady, protože ve městě jsou opravdu krátké vzdálenosti, na které se musí zastavit. Nejhorší na tom všem je to, že se jedná o každodenní záležitost.

Problémy ale nedělají jen chodci, ale i řidiči osobních aut. „Řidiči se moc neumí chovat, a to v tom smyslu, že dnes nedokážou odhadnout rychlost, jakou se hasičská vozidla pohybují, takže si klidně dovolí pár metrů před vozidlem vyjet ze silnice, z křižovatky nebo například zapojit se do hasičské kolony, a překážejí nebo naopak před kolonou ujíždějí, jako že to stihnou a pak někde nemohou jet, například na červenou, kde mi bychom mohli, a tak nás zablokují,“ jmenuje jen vybrané chyby řidičů Pavel Žák.

autor: Martin Dušek
Spustit audio