Ústecký kraj dostal výjimku na opravu mostu ve Štětí. Teď čeká na peníze z Evropské unie

22. září 2016

Most, přetížení, nutná oprava. To jsou slova, která často plní diskuzní fórum na internetových stránkách města Štětí na Litoměřicku. Radnice i obyvatelé dlouhodobě upozorňují na to, že most v centru města přes Labe potřebuje rozsáhlou opravu. Ví o tom i jeho majitel Ústecký kraj, který už má připravený plán na nový most. V loňském roce ale začal platit zákon, který celou věc zkomplikoval.

Zákon nově stanovuje, že nově postavené mosty nebo mosty, které čeká rozsáhlá rekonstrukce, to je případ i mostu ve Štětí, musí mít podjezdnou výšku sedm metrů. Projektová dokumentace na opravu štětského mostu ale počítá jen se současnou výškou, která je zhruba o jeden a půl metru nižší.

Ústecký kraj už má na tento stav vydané i územní rozhodnutí. Povodí Labe a Státní plavební správa podaly ale k opravě připomínku, která na zmíněný zákon upozorňuje. Kdyby musel Ústecký kraj dělat nový projekt, celou opravu by to zhruba dvojnásobně zdražilo a také zbrzdilo. To ale nebude nakonec nutné.

Ministerstvo dopravy dalo Ústeckému kraji výjimku. Podle krajské mluvčí Lucie Dosedělové to znamená, že už nic nebrání tomu, aby na opravu mostu dostal stavební povolení. Kraj očekává, že ho získá ještě v letošním roce.

„Ve chvíli, kdy získáme stavební povolení, musíme počkat na vyhlášení výzvy dotačního titulu. Předpokládáme, že by mohl být podobný dotační titul vyhlášen v druhé výzvě IROP, to znamená na jaře roku 2017,“ dodává Dosedělová.

Celá oprava je závislá na penězích z Evropské unie, protože Ústecký kraj na ni nemá. Předpokládaná cena rekonstrukce je zhruba 170 milionů korun a opravy budou podle plánů trvat zhruba půl roku.

Štětí se bude muset připravit na dopravní komplikace

Most ve Štětí potřebuje opravu

Most je velmi důležitou spojnicí, denně po něm projedou tisícovky aut. Mezi nimi i nákladní, která míří do papíren a dalších průmyslových firem v okolí. Vede po něm i železniční vlečka. A protože na druhém břehu je vlakové nádraží, využívají ho hodně i chodci a cyklisté.

Opravený most je samozřejmě věc, na kterou se vedení města i obyvatelé těší, ale starosta Tomáš Ryšánek z ČSSD zároveň upozorňuje na to, že bude nutné vyřešit další náhradní dopravu.

„Samozřejmě, že investor zajistí náhradu. Když si ale představím, že děti z Hněvic, Račic a Předonína by jezdily do školy přes Mělník… To samé zaměstnanci Mondi, kteří bydlí tady na druhé straně. Tak to mi připadá nedostatečné. Je potřeba, aby se zastupitelstvo vážně zamyslelo nad tím, jestli třeba nezřídit provizorní přívoz nebo něco podobného,“ konstatuje Ryšánek.

Kdy se ale opravdu začne s rekonstrukcí, to zatím není jisté. Pokud kraj získá peníze z Evropské unie, začít stavět by se mohlo v roce 2018.

autor: Lucie Valášková
Spustit audio