Chodci často riskují přechod rušné Všebořické ulice v Ústí nad Labem, místo aby využili nadchod

19. březen 2015

Nadchod je nejbezpečnější způsob jak se dostat na druhou stranu rušné silnice. Ten u křižovatky Všebořické, Plynárenské a Lipové ulice v Ústí nad Labem ale lidé málokdy využívají. Zvlášť když nasněží nebo je náledí si hlavně starší lidé stěžují na to, že se po něm nedá přejít. V takových situacích totiž není nadchod mezi prvními cestami, které nechává město uklízet. Zato má Ústí už několik let v šuplíku plán na přestavbu celé křižovatky.

Je potřeba projít jaksi cik-cak do kopce až na ten mostek. Nejsou tu sice žádné schody, ale možná v zimě, kdy namrzne nebo je sníh, mohou mít s chůzí do kopce problém starší lidé nebo i maminky s kočárky.

„Po nadchodu jsem se na druhou stranu dostala za 1:45 min, konstatuje redaktorka Gabriela Hauptvogelová.

Přes silnici právě přešly dvě důchodkyně, Šarlota a Anna. Řidič na ně z okénka křičel "To si snad děláte srandu, holky!". Proč nešly přes nadchod, ale pod ním?

„No protože to máme kratší,“ odpovídá Šarlota a dodává: „My si dáváme pozor, když je daleko auto. A někdy chodíme přes most, většinou.“

Nadchod v Ústí nad Labem, Všebořická ulice

Téměř osm let leží na magistrátě v šuplíku projekt na přestavbu celé křižovatky, říká vedoucí odboru dopravy Dalibor Dařílek.

„Tam je dnes 5 větví. Projekt řeší přestavbu do klasického 4ramenného systému s využitím světelné signalizace a zřízením světelně řízených přechodů. Zároveň dochází k posunu zastávek tak, aby chodec šel k tomu přechodu, který je viditelný. To znamená, že se celá křižovatka zpřehlední. Kromě bezpečného pohybu chodců umožní také plynulé napojení těch větví, které nejsou tak zatížené - tj. z ul. Plynárenské a Lipové.“

Projekt už je ale starý. I cena, cca 20 milionů korun, by v tuhle chvíli už neplatila. Je proto potřeba ho skoro celý předělat.

Přestavba křižovatky tady na Všebořické u hospody Na Růžku ale podle náměstka primátora Martina Maty z hnutí ANO 2011 rozhodně není jednou z priorit. Město totiž nemá peněz na rozdávání.

„Tak já samozřejmě nic slibovat nemůžu. Nicméně nás to trápí. Není to o tom, že bychom to nechtěli realizovat. To, že projekt propadnul, tak mě mrzí. Bude potřeba na tom dále pracovat, udělat třeba nový projekt. Spíš to vidím na příští rok.“

Se zbouráním nadchodu jako nejbezpečnější cesty pro chodce ale rozhodně nesouhlasí šéf Okresního dopravního inspektorátu Karel Kočárek.

„Jsem proti zbourání, je to 100% ochrana. Stačí, když ho odpovědní pracovníci budou řádně udržovat. Na té křižovatce je minimum nehod a za poslední období tam ani nebyla žádná dopravní nehoda s chodcem.“

autor: hau
Spustit audio