Pacientům v nemocnici vadí jídlo. Chutná jen každému čtvrtému, říká průzkum

16. březen 2018

Zhruba čtyři tisíce pacientů loni na podzim hodnotily služby pěti krajských nemocnic ve středních Čechách. Spokojeno s celkovým pobytem bylo 76,6 procenta dotázaných, to je o téměř šest procent méně než před deseti lety. Nejlépe pacienti hodnotili zapojení rodiny do léčby, naopak nejméně spokojeni byli s takzvaným tělesným pohodlím, kam patří například nemocniční strava.

Právě s jídlem jsou pacienti podle průzkumu nejméně spokojeni. V nemocnici chutná jen každému čtvrtému.

"U všech oblastních nemocnic platí, že se potýkáme s problémem kvality jídla. Je potřeba si ale uvědomit, že mnohdy jde o zcela subjektivní pocit, kdy pacienti srovnávají jídlo, které dostanou, s jídlem, na které jsou doma zvyklí. To navíc mohlo být i vlastní, byť ne bezprostřední, příčinou onemocnění," poznamenal radní pro oblast bezpečnosti a zdravotnictví Středočeského kraje Robert Bezděk. Stravování je podle něj jedna z oblastí, na které by se vedení jednotlivých nemocnic mělo zaměřit.

Hospitalizovaní mají taky pocit, že příliš neznají svého ošetřují lékaře. Podle ředitele Petra Chudomela z kolínské nemocnice to souvisí s tím, že doktor není v práci každý den a s pacienty, o které se začal starat, se tak může míjet a postupně je přebírají jeho kolegové.

Nemocným také vadí, že je lékaři spolu se sestrami nedokážou zbavit strachu a obav. Rovněž špatně vnímají, a to ve všech krajských nemocnicích, brzké ranní buzení a čistotu na toaletách. V Kolíně pacientům chybí častěji než v ostatních zařízeních soukromí při vyšetření a rozhovoru o další léčbě.

Pochvala za komunikaci s blízkými i rady při propouštění

Naopak vítají, jak mohou v době pobytu na lůžkových odděleních komunikovat se svými blízkými. Oceňují hlavně návštěvní dobu, kontakt s blízkými a rady lékařů co mají dělat po propuštění.

Chválili si i rozhovory s lékaři a sestrami, jen by chtěli, aby s nimi mluvili jednodušeji.

Rozsáhlý průzkum prováděla agentura loni v říjnu a listopadu. Nehodnotí kvalitu péče o pacienty. Sloužit má především managementu zařízení, aby věděli, jaká jsou očekávání současných pacientů, co vidí za problematické a kde je potřeba své služby zlepšit.

autor: fir
Spustit audio