Nebojte se bilančního pohovoru. Připravte se na něj

Blíží se konec roku, a to je mimo jiné období, kdy dochází na výroční pohovory šéfů se svými podřízenými. Jak se na takový pohovor připravit, co od něj čekat a jak z něj pokud možno co nejvíc vytěžit, o tom hovořila personalistka společnosti Manpower Markéta Kouklíková.

Bilanční pohovor mezi šéfem a jeho podřízeným by měl vždy probíhat mezi čtyřma očima. Představuje příležitost zhodnotit celý uplynulý pracovní rok, a to jak ze strany zaměstnance, tak i jeho nadřízeného. Můžete hovořit o tom, co se podařilo, a přiznat, co se naopak nepovedlo a na jakých místech nacházíte určité limity.

Každopádně ale není potřeba se bilančního pohovoru na konci roku obávat. Jen je dobré se na něj předem připravit. Sesumírovat si, co všechno bychom chtěli svému nadřízenému říct, zvážit, jaké bychom mu případně chtěli přednést požadavky, případně o čem se s ním poradit. „Bilanční pohovory mají být plánované dopředu, takže vy jako zaměstnanci byste o nich měli vědět s časovým předstihem. Takže i to nám dává luxus toho, že se na to můžeme připravit,“ dodává Markéta Kouklíková.

Také bychom měli počítat s tím, že od nás šéf může chtít slyšet i nějaké sebehodnocení a také představy o našem dalším pracovním postupu a rozvoji. Bilanční pohovor může zároveň sloužit i k tomu, abychom svého nadřízeného požádali o zvýšení platu na základě předložených dosažených výsledků. Obdobnou taktiku je praktické zvolit i v případě konkrétní kritiky. Když se nám něco nelíbí, je vhodné přijít s případným návrhem, jak by se dala situace vyřešit nebo jak byste se k problému chtěli postavit.

„Mnohdy šéfové třeba už některé věci ani nevidí z pohledu zaměstnance. A je docela fajn, pokud přijdete s nějakým dobrým nápadem nebo návrhem, tak leckdy je to bráno i hodně pozitivně. A šéf může ocenit to, že nápad se dá zrealizovat,“ upřesňuje personalistka společnosti Manpower otázku, jestli mají zaměstnanci překládat vlastní způsoby řešení určitých potíží.

autor: redakce
Spustit audio