Dostali jste někdy omylem výzvu k zaplacení poplatku za neuzavřené povinné ručení?

23. duben 2013 16:40

Česká kancelář pojistitelů loni vybrala od neplatičů povinného ručení přes miliardu korun. Na 140 tisíc motoristů ovšem dostalo výzvu k zaplacení poplatku za neuzavřené povinné ručení omylem. Největší vinu na tom prý má Centrální registr vozidel.

Za každý den bez povinného ručení nám hrozí sankce od 20 do 300 korun podle typu vozidla. Po obdržení výzvy k jejímu zaplacení se na kancelář musíme obrátit do 30 dnů a uvést, s čím nesouhlasíme.

„Můžete tak učinit písemnou komunikací – k té výzvě je přiložený dotazník – zrovna tak to můžete učinit elektronicky na zabezpečené části portálu www.bezpojisteni.cz,“ konstatuje Jakub Hradec z České kanceláře pojistitelů. Každý pátý loni ovšem dostal výzvu k zaplacení poplatku něčí chybou.

„Nezastíráme, že některé vznikají v pojišťovnách – těch je 2,7 %. Významnou část chyb – 5,4 % – tvoří chybná data samotných motoristů. Ale tím největším subjektem s největším počtem chyb, a to s 11 %, je Centrální registr vozidel,“ říká Jakub Hradec.

Čtěte také

Značný podíl na mylných obsílkách ovšem Ministerstvo dopravy ústy Martina Nováka rozporuje: „Určité mylné procento se může v registru objevovat, nicméně je to způsobené tím, že řidiči ne vždy včas nahlásí povinnost ohledně změny vlastnictví. Tuto povinnost mají do 10 kalendářních dní. Číslo, které je prezentováno ČKP, je pouze jejich prezentace. My takové číslo nemůžeme v žádném případě potvrdit.“

V takovém případě musíme prokázat, že jsme nebyli vlastníkem vozidla nebo, že bylo zlikvidováno. V případě chyby pojišťovny pak necháme překontrolovat její údaje. A právě podceňování oznámení změny vlastníka, především ze strany prodávajícího, je nejčastější chybou.

„Často lidé neuzavřou písemnou smlouvu, takže potom velmi těžko prokazují, jestli v té době, kdy bylo vozidlo nepojištěné byli, nebo nebyli jeho vlastníkem,“ popisuje Petra Zlatohlávková z ČKP.

Čtěte také

Velmi často se také domníváme, že, když například motocykl nebudeme přes zimu používat, nemusíme za něj povinné ručení platit. „Jestliže zaniklo povinné ručení, tak v zákoně existuje povinnost odevzdat poznávací značku a osvědčení o registraci na registr vozidel. Pokud tuto povinnost splním a vůči státu deklaruji, že vozidlo nebudu k provozu vůbec používat, tím předcházím jakémukoliv problému,“ upozorňuje Jakub Hradec.

A ten nám může vzniknout tři roky zpětně, tak hluboko do minulosti jsou totiž data porovnávána.

autor: pgj
Spustit audio