Jak si poradit se smykem? Vyzkoušel to náš redaktor

12. prosinec 2014 13:20

U Olomouce se dnes ráno srazilo 10 aut, naštěstí se nikdo nezranil. To u Smrčné na Jihlavsku okolo páté hodiny ranní vyjela nepřipoutaná řidička ze silnice a náraz do stromu nepřežila. V obou případech podle všeho hrála hlavní roli rychlost na namrzlých silnicích. Přitom za takových podmínek je bezpečné jet okolo 60 km/h, na hodně zledovatělé silnici pak maximálně do 30 km/h. Petr Jansa se proto vydal do školy bezpečné jízdy, aby si nechal od instruktora Jana Faktora poradit s řešením tří základních situací, do kterých se v tomto počasí můžeme dostat.

Zkusíme tedy první typ smyku. Ve chvíli, kdy vjedu příliš rychle do zatáčky, což dělám právě teď, auto mi začne vybíhat ven. „Okamžitě ubrat plyn, ve zlomku vteřiny sešlápnou spojku a lehce povolit volant ve směru, ve kterém jedu. Hlavně se nesnažte zatáčku ještě více utahovat. Tady si člověk musí uvědomit jednu zásadní skutečnost – vzorek na pneumatiku je vyráběn na směr rovně – čím víc zatáčíte, tedy čím víc vytáčíte kola do poloměru zatáčky, tím hůř pneumatika funguje. Takže okamžitě spojka a lehce ubrat volant,“ říká instruktor bezpečné jízdy Jan Faktor.

Čtěte také

Podíváme se na druhý smyk a to znamená, že se nám teď začala zadní náprava předbíhat. „Smyk přetáčivý je daleko lepší na řešení, protože se mi klouže zadní část auta a zůstává mi volný volant. Takže jedu zatáčku doprava, ale klouže se mi zadek doleva – okamžitě sešlápnu spojku, u automatu uberu plyn, a ve zlomku vteřiny točím volantem proti smyku. Říká se tomu kontra. Jedu zatáčku doprava, točím volantem doleva.“

Dobrzďování

A třetí a nejspíš nejčastější situace zvlášť ve městech – najednou přede mnou zastavilo auto, protože dává někomu přednost na přechodu. Začínám brzdit, ale brzdím na sněhu z 50kilometrové rychlosti i přes 60 metrů. „Výhoda vozidla s ABS systémem je ta, že v jakékoliv rychlosti na jakémkoliv povrchu můžu jít na tvrdou brzdu. Takže u regresivního brzdění spojka, tvrdá nekompromisní brzda, pedál bzučí, vrčí, bouchá, naříká. Držím, brzdím, co mi síla stačí, nepodvoluju v žádném případě brzdu. Pokud ještě nemám auto se systémem ABS, musím si uvědomit, že brzdná dráha je několika násobně delší na kluzku, než u automobilu vybaveného ABS. Brzdím, spojka, tvrdé přerušované brzdění v intervalech jedné vteřiny – takže tvrdě na brzdu, povolím, tvrdě, povolím.“

A je úplně jedno, jestli máme auto s ABS nebo bez, ve chvíli, kdy už víme, že je náraz nevyhnutelný, stojíme na brzdě a snažíme se co nejvíce snížit rychlost. Čím nižší rychlost bude při samotném nárazu, tím menší budou následky a riziko případného zranění.

autor: pgj
Spustit audio