Mýtný systém prošel rozsáhlou modernizací

18. únor 2014 13:40

Rozsáhlou modernizací prošel před nedávnem stávající mýtný systém a například životnost ocelových konstrukcí se prodloužila až do roku 2035. Tedy výrazně déle než je současná smlouva s provozovatelskou firmou Kapsch, která vyprší už za dva roky. Pracovní skupina ministerstva dopravy teď začíná řešit novou podobu mýtného systému, ale podle odborníků by měla zohlednit dosavadní investici.

Otázka, zda pokračovat v mikrovlnné technologii či přejít na satelitní by se podle ministra dopravy Antonína Prachaře měla odvíjet od toho, jak co nejefektivněji využít stávající techniku. „Stát převzal majetek, který se budoval od roku 2006, my se musíme zamyslet, jak můžeme tento majetek efektivně využít. Oba dva systémy jsou možné – Slovensko i Německo využívá satelitní systém, my máme mikrovlnný. Budeme hledat výhody jednotlivých systémů,“ říká Antonín Prachař.

Čtěte také

Desetiletá smlouva zavazuje společnost Kapsch k obměně systému, v prosinci byly modernizovány jeho klíčové prvky a jak potvrzuje ředitel české pobočky Kapsche Karel Feix, mýtný systém má teď životnost výrazně delší než dva roky, které zbývají do vypršení kontraktu. „U centrálních systémů, kde proběhla zásadní proměna, se životnost počítá do roku 2020 – s ohledem na technologie, které byly použité – ale jsou tam i jiné komponenty, u kterých životnost bude kolem roku 2018 nebo 2020,“ vysvětluje Karel Feix.

Přičemž ocelové brány by měly vydržet minimálně dalších 20 let. A na tom by měla stavět nová mýtná koncepce. Alespoň je o to přesvědčen Václav Nestrašil z Ředitelství silnic a dálnic, který coby odborník na mýtný systém bude jedním z klíčových lidí v pracovní skupině ministerstva dopravy. „Na konci roku 2016 budeme mít velmi dobře fungující systém. Bezporuchový, bezproblémový, vyzkoušený vysokou účinností a navíc ve velmi dobré kondici – schopný provozu po dobu dalších šesti až osmi let, takže je samozřejmě zásadní otázkou, zda takový systém jednou pro vždy podepíšeme a postavíme zcela nový, nebo zda budeme apelovat na to, aby byl v maximálně možné míře využit i pro budoucí zpoplatnění,“ popisuje Václav Nestrašil.

Čtěte také

Kapsch už se nechal slyšet, že jeho mikrovlnný systém je možné zkombinovat i se satelitním, takže v budoucnu už by se nemusely stavět nikde žádné další mýtné brány. Otevíral by se tak prostor i jiným firmám, záležet bude na podmínkách výběrového řízení, které zmíněná pracovní skupina připraví. A podle ministra Prachaře se teprve pak může řešit případné rozšíření mýta i na další silnice nižších tříd.

„My se také můžeme dostat do situace, kdy řekneme, že chceme zpoplatnit ten nebo onen úsek a zjistíme, že náklady na výběr mýta přesahují efekt výběru a toto je ztrátové. Do takových projektů nemůžeme vstupovat,“ vysvětluje Antonín Prachař. Samotný ministr je přesvědčen, že by mýto mělo sloužit k výběru peněz a ne k regulaci dopravy.

autor: evk
Spustit audio