Nebezpečné autosedačky - jak to, že se dostanou do prodeje?

13. listopad 2014 13:20

Nebezpečné autosedačky odhalil ve svém testu Ústřední automotoklub. Výsledky testu, který udělal společně s německým a rakouským autoklubem, si můžete prohlédnout na jeho internetových stránkách. Naskýtá se ovšem otázka, jak se vůbec takové sedačky mohou dostat do prodeje.

Důvod je úplně jednoduchý. Do prodeje se nedostane žádný výrobek, který by neprošel homologačními zkouškami. „Základní homologační zkouška je čelní náraz a náraz směrem zezadu. Čelní náraz se provádí v rychlosti 48 až 50 km/h, brzdná dráha se pohybuje mezi 600 a 700 milimetry,“ popisuje Petr Šedivý ze zkušebny DEKRY.

Čtěte také

Mnozí se ale řídí právě nezávislými testy. „Řídili jsme se hlavně D-testem a nějakými německými testy. Také podle testu ADACu.“ Rozdíl je v tom, že tyto testy bývají dělány za jiných podmínek než zkoušky schvalovací.

„Spotřebitelské testy jsou mnohem těžší, většinou je tam uváděna nárazová rychlost 64 km/h, není ale bohužel uváděna brzdná dráha, což může mít za následek daleko vyšší zpoždění, než bylo při homologačních zkouškách,“ upozorňuje Petr Šedivý.

Ano, je tedy jasné, že sedačka je podrobena přísnějšími testu, ale každá nehoda je jiná a rozdíl přes 10 km/h je v tomto případě značný. „Na druhou stranu, na základě testu nemůžeme usoudit, jak by dopadla sedačka v rychlosti 50 km/h. Zkouška z rychlosti 50 km/h byla nějakým způsobem standardizována,“ říká Šedivý.

Hlavně pořádně

K výsledkům nezávislých testů samozřejmě můžeme přihlížet, ale daleko důležitější je soustředit se na to, aby sedačka do auta, jak se říká, pasovala. I sebelepší autosedačka, která nebude v autě pevně připevněna, dítě neochrání.

Čtěte také

„Je velice důležité, aby sedačka byla ve vozidle opravdu pevně přidělaná, aby aspoň ze začátku nárazového děje sledovala pohyb vozidla. V průběhu děje je pak výhodné, když se jistým způsobem poddává a prodlužuje vlastně tak dráhu pohybu dítěte. Tím dochází ke snížení biomechanického zatížení jeho těla,“ vysvětluje Petr Šedivý.

Při nákupu sedačky by nás tedy nemělo například odradit to, že její opěradlo má určitou vůli a není zcela pevná. Důležité je její upevnění v samotném autě, a tady je nejlepší systém ISOFIX, který sedačku pevně spojí s karoserií auta.

autor: pgj
Spustit audio