Nebrzdí vám to? A byli jste s tím v servisu?

4. listopad 2013 11:45

Zkušenosti ze servisů ukazují, že čeští řidiči jsou schopni doslova hazardovat se svými životy i s životy ostatních. Brzdy starších aut jsou často v nebezpečném stavu, což často odhalí až technická prohlídka. Na tu ale starší auta musí jednou za dva roky. Přitom každoroční dvojí přezouvání pneumatik je ideální příležitostí právě ke kontrole brzd.

Když už je auto na zvedáku, stačí rychlá prohlídka zkušeným mechanikem a hned víme, na čem jsme. Bohaté zkušenosti s tím má i mechanik Ondřej z Autoservisu Garant. „Kotouče jsou třeba sjeté pod minimum, což by nemělo být – potom může dojít k prasknutí nebo jiným deformacím kotouče a sjetým destičkám.“

Čtěte také

Obdobné zkušenosti má z prohlídek na stanici technické kontroly Oldřich Očenášek. „Lidé jsou skutečně schopní jezdit s takovou mírou opotřebení brzdových třecích segmentů – často se stává, že segmenty dokonce propadnou a vozidlo potom nezabrzdí.“

Moderní auta už mají kontrolky, které nás na nutnou návštěvu servisu upozorní. U těch starších je to ale na nás. Sjeté brzdové destičky totiž mohou mít na svědomí nečekané zablokování kola. „V okamžiku, kdy na třecím segmentu není žádná třecí vrstva, ale jezdí pouze po železe a železo opotřebuje do takové míry, že je schopné se dostat mezi část brzdového třmenu a mezi kotouče a tam se to potom samozřejmě může zaseknout. A na to systém ABS potom už nedosáhne a nemá na to žádný vliv,“ upozorňuje Oldřich Očenášek.

A na takovou situaci asi není připraven žádný řidič a její úspěšné vyřešení je dílem náhody. Stav brzd však nejsou jen destičky. Stačí krátký pohled a u starších aut velmi často uvidíme, že brzdové hadičky nebo trubičky nejsou na první pohled v ideální kondici. „Časté je to u aut starších deseti let – jsou zrezlé a tím zpuchřejí i gumy. Potom je nejlepší to kontrolovat každý rok při servisní prohlídce – pořádně zkontrolovat brzdové vedení,“ říká mechanik Ondřej.

Čtěte také

Na stavu brzd se podepíše i delší doba, kdy se s autem nejezdí. „Brzdové kotouče zkorodují, a pokud je vozidlo odstavené třeba celou zimu a na jaře se s ním vyjede, tak bývají zkorodované až do takové míry, že jsou schopné poškodit nejen brzdové segmenty, ale sami o sobě brzdové kotouče, protože nezreznou na celém povrchu stejně – stane se to, že nejsou rovné a potom funkční plocha není tak veliká, jak by měla být,“ popisuje Oldřich Očenášek. Kontrola brzd jednou ročně se tedy vyplatí. Brzdovou kapalinu bychom pak měli měnit minimálně jednou za dva roky.

autor: pgj
Spustit audio