Nové auto na alternativní palivo si loni koupilo dvakrát víc řidičů než rok předtím

25. únor 2015 08:22

V Česku dál stoupá popularita alternativních pohonů, zejména plynu. Vyplývá to ze zjištění datových žurnalistů Českého rozhlasu. Auto na propan-butan nebo stlačený zemní plyn si loni koupilo tři tisíce řidičů. V porovnání se zavedenými pohonnými hmotami – naftou a benzínem – to je ale stále jen zanedbatelné množství.

U stojanů na čerpacích stanicích od loňska staví 200 tisíc nových aut. Jen 1500 z nich má ale nádrže na propan-butan. A to je přitom vůbec nejvíc ze všech alternativních paliv.

„Pohled na celý trh nám prozradí, že ačkoliv prodeje plynových pohonů elektromobilů, hybridů a aut na biolíh v posledních pěti nebo deseti letech postupně rostou, z velkého nadhledu je vidět, že tvoří stále poměrně malou, skoro až zanedbatelnou část celého trhu. Samozřejmě do toho musíme započítat také auta přestavovaná a straší auta dovážená ze zahraničí. Ta ve statistice Svazu dovozců automobilů nejsou zachycena,“ popisuje datový novinář Českého rozhlasu Petr Kočí.

Čtěte také

Je ale pravda, že od roku 2009, kdy ceny pohonných hmot skokově zdražily, začala alternativní paliva řidiče velmi zajímat.

„Nárůst je opravdu dramatický. Když se podíváme na čísla před pěti lety, tak se nová prodaná auta s těmito alternativními pohony počítala v desítkách. Teď už se počítají pomalu v jednotkách tisíc. Auta na stlačený zemní plyn pravděpodobně v letošním roce už budou nejprodávanějším alternativním pohonem,“ říká Petr Kočí.

Plyn je levnější

Právě stlačený zemní plyn, známý pod anglickou zkratkou CNG, má podle plynařů v Česku velkou budoucnost. Kromě jiného je výrazně levnější než nejprodávanější Natural 95.

„Kubík plynu stojí v České republice v průměru 18 korun. A zcela otevřeně je to způsobeno také sníženou spotřební daní,“ říká výkonný ředitel Českého plynárenského svazu Jan Ruml.

Čtěte také

Ta ještě pět let snížená zůstane. Co bude pak, nastiňuje náměstek ministra průmyslu a obchodu Eduard Muřícký:

„Nevylučuji, že tato daň může růst. My bychom rádi, aby určité zvýhodnění zůstalo, aby nedošlo k prudkému zmrazení. Ale na druhé straně, a to chci zdůraznit, mluvíme o příjmech státního rozpočtu. Věc tedy nejde řešit bez ministerstva financí a tato jednání jsou před námi.“

Hodně napoví, zda a v jaké podobě nakonec vláda schválí takzvaný Národní akční plán čisté mobility. Ten by měl vyřešit jak úpravu spotřební daně po roce 2020, tak další podporu CNG v dopravě. Jasno by mohlo být do poloviny tohoto roku.

autor: msk
Spustit audio