Poslanci chtějí zrušit povinný příspěvek majitelů aut, kteří neplatí povinné ručení

12. září  2014 v 13:20  
Za povinné ručení další stokoruny navíc? (ilustrační foto) - Foto: Khalil Baalbaki

Za povinné ručení další stokoruny navíc? (ilustrační foto)Foto: Khalil Baalbaki

Na povinném ručení by všichni řidiči mohli zaplatit další stokoruny navíc. Podle České asociace pojišťoven by to byl důsledek zrušení příspěvku majitelů nepojištěných aut, které navrhují poslanci. Sněmovna by o tom měla jednat už příští týden.

Výzvy k zaplacení příspěvku do Garančního fondu pojišťoven přichází majitelům nepojištěných aut od ledna 2009, přičemž u osobních aut jde průměrně o 60 korun za den. „Za těch pět let se vybralo více než dvě miliardy korun právě na příspěvku nepojištěných a více než jedna a půl miliardy se vyplatilo na škodách,“ přibližuje výkonný ředitel České asociace pojišťoven Tomáš Síkora. 

Čtěte také: Reálná spotřeba se od té udávané výrobci aut liší i o desítky procent. Záleží na řidiči

Povinný Garanční fond, ze kterého se platí škody nepojištěných aut, podle něj před zavedením příspěvku naplňovaly pojišťovny z povinného ručení poctivě platících řidičů. „Po roce 2009 postupně pojišťovny přestaly do garančního fondu odvádět a cena povinného ručení klesla o 26 procent.“ 

Výzvy i pro pořádné? 

Vybírání příspěvků ale není bezproblémové. Vinou takzvaných polopřevodů a také nesrovnalostí v registru vozidel a databázi pojišťoven chodí výzvy k zaplacení i stovkám motoristů, kteří mají všechno v pořádku. A právě to chtějí poslanci změnit. „Dost často k tomu dochází a je to i neoprávněné vymáhání vůči tomu, kdo už nemá s vozidlem nic společného. Proto jsme v původním návrhu omezovali způsobnost České kanceláře pojistitelů na dobu tří let. Potom by to bylo už promlčeno,“ nastiňuje poslanec Karel Šídlo z KSČM původní záměr. Ten se ale v následných diskusích změnil v současný návrh, který příspěvky za nepojištěné auto ruší úplně. 

„Je druhou sankcí. Otázka zaplacení či nezaplacení zákonného pojištění patří do kompetence Policie České republiky, jde to na přestupkové řízení, které vykonávají správní úřady,“ říká Karel Šídlo. 

Méně nepojištěných 

Jejich kontrola ale nebyla tak efektivní jako zmíněný příspěvek. Od jeho zavedení se snížil počet nepojištěných aut na polovinu – zhruba 125 tisíc – což snížilo počet nepojištěných nehod. To podle Síkory jen potvrzuje, že řidiče k větší zodpovědnosti nutí poměrně vysoký příspěvek do Garančního fondu více než správní pokuta. 

Čtěte také: Dopravci zaplatí od nového roku na mýtném více

„Pokud bychom mluvili o jakémsi dvojím trestání, že někdo musí zaplatit dvě částky, tak je to jenom diskuse o tom, která ze dvou částek má být vlastně vybírána,“ upozorňuje Tomáš Síkora. A tady je logický střet – pojišťovny chtějí příspěvek do Garančního fondu, zatímco politici upřednostňují příjem do státního rozpočtu. 

„Ze zákona, který je nástrojem státu, dáváme možnost získávat příspěvek soukromým subjektům, což je Česká kancelář pojistitelů a myslíme si, že by takto vysoké částky neměli jít za ní,“ vysvětluje Karel Šídlo. Každopádně pojišťovny se už nechaly slyšet, že pokud příspěvek majitelů nepojištěných aut zákon zruší, zvýší ceny povinného ručení. 

Autor:  Eva Kézrová  (evk)
Pořad: Zelená vlna  |  Stanice: ČRo Radiožurnál
Čas vysílání: pondělí–neděle 24 hodin denně | celý den každých 30 minut, ve špičkách každých 15 minut, při mimořádných událostech okamžitě  
 

Nové články v rubrice

Kde a kdy vysíláme Zelenou vlnu?

Radiožurnál
Plus
Regina DAB Praha
Region

Právě se děje na silnicích

  Od 18.6.2019 01:25 do 03:30; na silnici 50 u obce Uherský Brod okres Uherské Hradiště; křižovatka na Vlčnov; nehoda; převrácené vozidlo; havárie dodávky mimo komunikaci, bez zranění.
  D1, mezi km 12.2 a 12, ve směru Praha, Platnost od 18.6.2019 01:19 do 18.6.2019 02:19, Sražená srna mezi LJP a PJP., Vydal: ŘSD ČR - NDIC
  D1, mezi km 215.2 a 215, ve směru Praha, Platnost od 18.6.2019 01:11 do 18.6.2019 02:11, Sražená zvěř mezi JP., Vydal: ŘSD ČR - NDIC

Speciály

Časté dotazy

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2019 Český rozhlas