Proč se nejvíc bourá na začátku a konci dopravního omezení?

25. září 2013 13:10

Nejen na dálnici D1 v rámci její modernizace se řidiči musí vypořádat s malým prostorem v omezeních, kde pracují stavbaři. Málo místa, užší pruhy, které navíc vedou třeba po odstavném pásu, snížená rychlost, kterou mnozí nedodržují – to jsou úskalí, s nimiž se musí vyrovnat řidiči projíždějící stavbou na kterékoliv dálnici. Jak se jim to daří, jsme se vydali s mikrofonem Radiožurnálu zjistit na začátek modernizovaného úseku dálnice D1 Loket - Hořice.

I během té chvíle, co tu jsme, se našli dva řidiči, kteří nerespektovali žluté přechodné značení a prostě jeli rovně. Naštěstí vedle nich vlevo nikdo nejel. Jinak by byla nehoda na světě. „Nejproblematičtější místo je samozřejmě vždy začátek a konec uzavírky, kde se převádí provoz z jednoho jízdního pásu do druhého a než si řidiči zvyknou na dopravní značení, na vedení provozu, vznikne nejvíce dopravních nehod,“ konstatuje ze zkušenosti šéf bernartického dálničního oddělení Pavel Holejšovský. Nepřekvapí tedy, že nejvíc práce měli policisté hned první den v červnu.

Čtěte také

„Postavilo se dopravní značení na rozšiřování jízdního pásu směrem na Prahu. Při sjíždění do jednoho jízdního pruhu došlo během dopoledne k pěti dopravním nehodám.“ Od počátku září tady pak řidiči bourali ve třinácti případech. Naštěstí jde zpravidla jen o drobné nehody. „Jedná se většinou o dopravní nehody, kdy to jsou v podstatě pomačkané plechy, uražená zrcátka, ale samozřejmě se to musí šetřit,“ vysvětluje Pavel Holejšovský.

Existují známá nehodová místa

Každý úsek dálnice má ale i bez omezení a uzavírek své proslulé místo, kde když policistům zazvoní telefon, už předem vědí, o který kilometr jde i proč a jak tam někdo boural. „Zejména za deště bylo časté nehodové místo 52. kilometr ve směru na Prahu, ale povedlo se nám to odstranit ve spolupráci se správcem komunikace, kdy došlo k odfrézování živočišné vrstvy a nahrazení novou. Potom se to výrazně zlepšilo,“ říká Pavel Holejšovský.

Štafetu ovšem převzalo místo v opačném směru. Když si ho prohlédneme – poměrně prudké klesání, pravotočivá zatáčka, trochu odklopená, vpravo sjezd na čerpací stanici a protihluková stěna. „Do teď se několik dopravních nehod, zejména s účastí nákladních vozidel stalo právě na 51. Kilometru,“ upozorňuje.

Čtěte také

A i tady je poměrně jasná příčina a zpravidla chyba řidiče. „Řidič většinou na vodě přibrzdí a přichází chyba, že návěs s tahačem se zavřou do „jedničky“ a následně skončí buď přes oba dva jízdní pruhy, nebo v protihlukové stěně,“ říká Pavel Holejšovský.

Řidiči totiž použijí motorovou brzdu, nebrzděný návěs je předběhne a nehoda je na světě. A to může být varování i pro řidiče osobních aut, protože když pojedete za takovým kamionem nebo ho dokonce budete v tu chvíli předjíždět, a nebudete si dávat pozor, moc šancí vyhnout se nehodě mít nebudete.

autor: pgj
Spustit audio