Výrobci aut „oblékají“ třicet let navíc a usedají za volant

14. listopadu  2013 v 13:20  
Senior (ilustrační foto) - Foto: Fotobanka stock.xchng

Senior (ilustrační foto)Foto: Fotobanka stock.xchng

Nejnebezpečnějšími řidiči jsou senioři. Alespoň to vyplývá ze statistik nehodovosti, podle kterých čtyři z pěti důchodců svou smrtelnou nehodu i zavinili. S věkem ubývají fyzické síly, zhoršuje se zdravotní stav a to v náročném provozu může být hodně nebezpečné. Pomocnou ruku ale mohou podat i výrobci aut. Při vývoji nových modelů dokonce některé automobilky využívají takzvaný ostaršovací oblek, díky kterému zjišťují, co všechno seniory za volantem omezuje.

Jiří Svoboda je vitální dvaapadesátiletý řidič s dlouholetou zkušeností, který se ovšem díky speciálnímu obleku během chvilky stane osmdesátníkem. „Tato ortéza má simulovat omezení dolních končetin. Zatím máme kotníky, kolena, páteř, trup, lokty, krk,“ říká Jiří Svoboda. 

„Oblek simuluje pohybovou omezenost, smyslové hendikepy – hůř vidím, hůř slyším, mám samozřejmě i hmatové funkce omezené,“ přibližuje Zuzana Ambrožová z Besipu, jak člověka všechny ortézy a návleky výrazně ostarší. 

Čtěte také: Chybí dálnici D1 u Ostravy konstrukční vrstva anebo ne?

„cítím se jako sešněrovaný, svázaný, hodně omezený. Nevím, jak se budu cítit za třicet let, ale připadám si staře, ano,“ směje se Jiří Svoboda. A takto vybaven jde Jirka k autu a zkouší nasednout. „Nohy, jak jsou znehybněné, člověk si s nimi musí pomoct. Sice je výborné, že jsou velké dveře, ale máte trošku problém na ně dosáhnout a zase se z auta vyklonit,“ popisuje Jiří. 

Ani nastoupit není jednoduché 

Že speciální oblek automobilových vývojářů simuluje věk věrohodně, vzápětí potvrzuje i dvaaosmdesátiletý Jiří Nedvěd, který je po operaci páteře a pro pohodlné nastupování za volant potřebuje i dost prostoru nad hlavou. „Aby ses nemusel plazit dovnitř v předklonu, tak by to chtělo posunout dál. Toto auto docela jde. Ale teď je to špatné, teď už se tam vůbec nedostanu,“ popisuje Jiří Nedvěd nasedání do vozu. Už auto ze zdravotních důvodů neřídí, náš ostaršený figurant se ale vydal na cestu a přiznává, že jel pomaleji než obvykle. 

„Je to hodně jiné, jedu opatrněji, protože se člověk musí hodně soustředit. Hodně omezující je nákrčník, protože když se chcete podívat doleva, jestli vám tam něco nejede, tak se musíte natočit celým tělem, protože neotočíte hlavu. Tam vás zase omezuje bederní pás, který omezuje páteř. Více jsem ručkoval po volantu, nedržel jsem volant tak, jak bych si představoval, jak bych správně měl. Ale lidé si hendikep uvědomují a postupně se to naučí ovládat,“ říká Jiří Svoboda. 

Čtěte také: Jak moc jsou univerzální pneumatiky univerzální?

Samo auto ovšem může seniorům pomoci, ať už jde o výšku sedadla, ovládání knoflíků přístrojové desky, široká zrcátka anebo parkovací kamery. Ostatně právě proto, podle Martina Linharta z Fordu, vývojáři zmíněný oblek třetího věku používají. „Už ve vývoji připravovat a vyvíjet auta tak, aby se v nich cítili dobře i starší řidiči. A aby s nimi mohli především bezpečně jezdit.“ Seniorů za volantem totiž budeme potkávat stále víc. 

Autor:  Eva Kézrová  (evk)
Pořad: Zelená vlna  |  Stanice: ČRo Radiožurnál
Čas vysílání: pondělí–neděle 24 hodin denně | celý den každých 30 minut, ve špičkách každých 15 minut, při mimořádných událostech okamžitě  
 

Nové články v rubrice

Kde a kdy vysíláme Zelenou vlnu?

Radiožurnál
Plus
Regina DAB Praha
Region

Speciály

Časté dotazy

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2019 Český rozhlas