Jurečka představil nové logo českých potravin, spotřebitelé snáze poznají české zboží

Ministerstvo zemědělství chce, aby zákazníci v obchodech na první pohled poznali potraviny vyrobené v Česku. Přichází proto s novým logem "Česká potravina". Symboly se státní vlajkou nebo trikolorou by nesměli používat výrobci potravin, které s Českem nemají nic společného.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

MZe připravilo potravinové značení, podle kterého spotřebitel pozná, že je výrobek skutečně z českých zdrojů

MZe připravilo potravinové značení, podle kterého spotřebitel pozná, že je výrobek skutečně z českých zdrojů | Foto: Ministerstvo zemědělství ČR

Logem s českou vlajkou a nápisem „Česká potravina“ si budou moci dobrovolně označit své výrobky potravináři, pokud splní dvě základní podmínky. Jde o místo výroby v Česku a stanovený podíl českých surovin, jak je nově určuje připravovaná novela zákona o potravinách.

„Česká potravina je taková, která je ze 100 procent z českých surovin a vyrobili ji v ČR. To se týká mléka a nezpracovaných potravin typu ovoce, zeleniny, masa. Označení může nést i zpracovaná potravina, jejíž 75 procent složek použitých při výrobě pochází z Česka a podstatná část jejího zpracování se udála rovněž v ČR,“ přiblížil ministr zemědělství Marian Jurečka (KDU-ČSL).

Přehrát

00:00 / 00:00

MZe představilo nové logo pro „českou potravinu“. Hosty ČRo byli ministr Marian Jurečka a agrární analytik Petr Havel

Výrobci, kteří tyto podmínky nesplní, nebudou už podle něj moci dál dávat na potraviny různé nápisy a obrázky, které by mohly být pro spotřebitele zavádějící. V případě, že výrobce použije označení Česká potravina neoprávněně, hrozí mu až desetimilionová pokuta.

Díky novému potravinovému značení spotřebitelé podle ministra na první pohled rozpoznají, které zboží je opravdu z českých zdrojů. Dosavadní označování českých potravin je podle Jurečky velmi nepřehledné až chaotické.

„Někteří potravináři situace zneužívají a odkazují na český původ, aniž by byla potravina aspoň v České republice vyrobena,“ uvedl Jurečka.

Zavedení loga má podle ministra jasný cíl: „Abychom nevyváželi základní nezpracované komodity, ale abychom je tady zpracovali a využili potenciál domácího trhu.“

Logo s českou vlajkou, které by spotřebitelé mohli najít v obchodech už ke konci letošního roku, se tak zařadí třeba ke Klase nebo regionální potravině. Podle ministra Jurečky by to ale zákazníky v obchodech mást nemělo.

„Je to špičkové označení, které dává tomu zákazníkovi tu nejvyšší hodnotu a nejlepší informaci. Všechna ta další označení jsou, řekněme, pod určitou úrovní tohoto loga,“ zdůraznil.

Analytik: Značek o původu výrobků je příliš mnoho

Agrární analytik Petr Havel upozornil, že značek o původu potravin je na trhu příliš mnoho a lidé v obchodech můžou být zmatení.

„Dát spotřebiteli informaci o tom, co je skutečně české a co není, je spíše v tom, aby se více propracovaly stávající značky, které už jsou známé a mají nějakou historii. To by byla možná lepší cesta než zavádět nové označení za situace, kdy se neruší ty staré,“ uvedl.

Podle Jurečky ale jasně definovaný odkaz na český původ zatím není žádný. „Zatím se používají v rámci marketingu a různých kampaní, které využívají maloobchodní sítě,“ zdůraznil. „Ministerstvo spravuje v současnosti čtyři klíčová národní označení. „A to je Klasa, Národní potravina, BIO výrobek a teď nově označení Česká potravina,“ dodal ministr.

Značky kvality | Foto: Český rozhlas

Barbora Kladivová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme