Zprávy → Věda15. března  2017 v 06:58  

Učitelé by se neměli držet mýtů o individuálním stylu výuky, varují vědci

Učitelé podle signatářů dopisu někdy podléhají „neuromýtům" - Foto: Free Digital Photos

Učitelé podle signatářů dopisu někdy podléhají „neuromýtům"Foto: Free Digital Photos

Třicet předních britských vědců z oborů neurověd, vzdělávání a psychologie napsalo otevřený dopis deníku Guardian. Vyjadřují v něm obavy z vyučovacího stylu, který začíná být populární mezi některými pedagogy. Píšou, že učit každé dítě podle jeho individuálního stylu neznamená automaticky lepší výsledky a že školy by měly dát přednost praxi, která se osvědčí.

Učitelé podle signatářů dopisu někdy podléhají „neuromýtům“ - falešným představám o schopnostech jednotlivých dětí. To pak vyvolává očekávání a výmluvy, které výuce škodí. Skupina vědců, kteří napsali do Guardianu, je přesvědčena, že příliš individualizovaný styl výuky není efektivní a že znamená plýtvání finančními zdroji. Dokonce, jak dodávají, může dětem vzít schopnost přizpůsobit se a zvládat různé formy učení. 

Uvedená skupina vědců odmítá představu, že učení je efektivnější, když žáky učitel vede stylem, který jim podle jeho mínění lépe svědčí. Například těm, kteří se lépe učí poslechem, vypráví příběhy a diskutuje s nimi, nezadává jim ale písemná cvičení. Takový přístup autoři dopisu pro deník Guardian označují za jeden ze všeobecně rozšířených neuromýtů, které v žádném případě neprospívají vzdělávání. 

Čtěte také: Člověk v tísni: Na více než polovině středních škol mají studenti nedostatečnou mediální výchovu

Ředitelé některých britských škol Guardianu řekli, že nadšení pro různé styly učení už opadlo. Ještě podle průzkumu v Nizozemsku a Británii z roku 2012 ale 80 % dotázaných tvrdilo, že jednotlivci se učí rychleji, pokud dostanou informace stylem, který preferují. V roce 2013 zjistila nadace Wellcome Trust, která financuje vědecký výzkum, že individuálním způsobem postupovalo ve výuce 76 % učitelů. 

V rámci nynějšího Mezinárodního týdne mozku se vědci snaží upozornit na zažité předsudky o tom, co pomáhá učení. A upozorňují, že řada z těchto teorií není podložena odbornými výsledky. V rámci kampaně posílá organizace s názvem Speakezee neurovědce do škol, aby učitelům i žákům přiblížili nejnovější seriózní výzkumy a aby poukázali na nedostatky v jejich přístupu k učení. 

Obavy z příliš individualizovaného přístupu k učení v Guardianu vyjádřila také nezávislá britská nadace Educational Endowment Foundation, která poskytuje granty na vzdělávání. Podle ní lze jen těžko najít důkazy pro existenci souboru učebních stylů, které by dokládaly dlouhodobé rozdíly ve stylech, jak se mladí lidé učí. A není vhodné rozdělovat žáky do skupin nebo kategorií podle domnělých učebních stylů. Ministerstvo školství se oficiálně k různosti učebních stylů nevyjádřilo, jeho mluvčí ale Guardianu řekla, že o tom, jak vést žáky a studenty, by měli rozhodovat sami učitelé.  

Text vznikl pro pořad Svět ve 20 minutách Českého rozhlasu Plus. 

Autor:  Martina Mašková  (mam)

Nové články v rubrice

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2017 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace