10. etapa: Kolomý udržel druhé místo

16. leden 2013

V pořadí už třetí etapu rallye Dakar teď hostí Argentina. Trasa vedla mezi městy Córdoba a La Rioja, kam konvoj zavítal i v předchozích dakarských ročnících. Rychlostní zkouška měřila 353 kilometrů pro motorky, pro auta byla o čtyři kilometry delší. A každá vedla jinudy, takže motorkáři jistě uvítali snížení denního přídělu prachu.

Etapy na argentinském území se podobají spíš závodům WRC. Trasa vede po úzkých prašných cestách, které se vinou krajinou. Nevýhodou je, že tu často není úniková zóna a i malé chyby jsou nepříjemně trestány. Dnes se jezdci přesunuli ze zalesněného území na širší pláně a vrchoviny, kde opět jedna zatáčka následovala druhou. Motorkáři se prý cítili jako na vytrvalostních závodech.

Motorky

Ambiciózní Španěl Barreda Bort na husqvarně opět vystoupal na nejvyšší příčku a získal už čtvrté letošní vítězství. Desátou rychlostní zkoušku zajel v nejrychlejším čase 4:43:14 a oplatil tak Despresovi s KTM včerejší porážku. Francouz byl ale jen o 75 sekund pomalejší. Na třetím místě dojel Bortův týmový kolega Goncalves z Portugalska.

Přestože Ruben Faria vstával na začátku dne jako průběžný lídr, na konci dne už pomyslnou korunu musel předat Cyrilu Despresovi. Osmé etapové místo a 9minutová ztráta Farii stačila Francouzovi na to, aby se opět vrátil do čela celkové klasifikace. Potěšující pro oba jezdce je, že jsou to týmoví kolegové. Průběžně třetí je Chilan Francisco Lopez.

„Dnešní argentinská etapa byla velmi těžká a technická jako ve vytrvalostních závodech. Jízda v horách je úplně něco jiného než na otevřené poušti. Zítra v etapě do Fiambaly to bude těžké, hodně písku a řek.

Když se podívám dopředu, potřebuji zajíždět minimálně stejné časy jako dnes. Dva dny v Argentině byly velmi náročné, a přestože místní tratě nejsou zrovna mojí specialitou, vedl jsem si dobře,“ řekl Lopez v cíli etapy.

KTM vs. Husqvarna, bitva v plném proudu

Slovák Ivan Jakeš opět zajel umístění v první desítce. Dnes to bylo velmi dobré šesté místo se ztrátou osmi minut. Jeho krajan Štefan Svitko uzavírá top 15 s časem –13:10. Oba jedou na KTM. Jakeš si drží průběžnou čtvrtou příčku a Svitko se posunul na sedmou. David Pabiška jako jediný Čech v poli dakarských motorkářů si opět o jednu příčku polepšil a patří mu 42. místo.

Prvních osm nejrychlejších časů dnešního speciálu patří strojům značky KTM a Husqvarna, až devátá dojela první honda továrního týmu s Portugalcem Rodriguesem. Francouz Olivier Pain, který mezi čtvrtou a sedmou etapou byl v čele kategorie, se postupně propadá a dnes už je na devátém místě se ztrátou 47 minut.

Čtyřkolky

Dnešní profil trati nejlépe sedl Polákovi Laskawiecovi na stroji Yamaha 700 Raptor. Jeho čas byl 5:19:12. Za ním se seřadily další tři yamahy v pořadí Chilan Casale, Polák Sonik a Argentinec Maffei. Pátý dojel další Argentinec Bonetto, šestý Huseini z Emirátů, oba na Hondě 700 TRX, a v sedmém nejrychlejším čase projel cílovou páskou lídr kategorie Marcos Patronelli.

Vzhledem k tomu, že Patronelli měl na startu dnešní etapy náskok na nejbližšího pronásledovatele zhruba 1,5 hodiny, zůstává první. Za ním je Ignacio Casale a třetí příčku drží Rafael Sonik. Laskawiec se posunul na čtvrté místo před dalšího Chilana Palmu.

Auta

Desátá rychlostní zkouška se stala kořistí týmu X-Raid, který získal hattrick. Kromě vozů Mini All 4 Racing jede pod jeho křídly i BMW X3 CC pilotované Orlandem Terranovou. Ten dokázal zajet nejrychlejší čas 3:57:58, a dosáhl tak na svoje vůbec první dakarské vítězství v etapě. Za sebou nechal dvě mini v pořadí Roma a Peterhansel, ale náskok nebyl větší než 2:19.

Trasa 10. etapy mezi Córdobou a La Riojou pro auta

Čtvrté místo obsadila toyota Giniela de Villierse z týmu Toyota Overdrive a šestý skončil hummer Robbyho Gordona s bezmála sedmiminutovou ztrátou. Na sedmém a osmém místě se umístily vozy týmu G-Force Proto, což jsou převlečené Nissany Pick-up. Chicherit s dvoukolkou Buggy SMG zajel 11. nejrychlejší čas (–19:50).

V celkové klasifikaci má Peterhansel stále bezpečný náskok před druhým de Villiersem 52,5 minuty. Třetí je Peterhanselův týmový kolega Novitskiy a čtvrtý další pilot týmu X-Raid Nani Roma. Páté místo obsadil dnešní vítěz Orlando Terranova, který si polepšil o tří příčky.

Kamióny

Kdyby dnes nezastavil Lopraisovu tatru v rychlostní zkoušce defekt, etapu by zřejmě vyhrál. Po včerejším triumfu startoval mezi kamióny jako první a v průběhu celé etapy zajížděl nejrychlejší časy. Potom ale přišel smolný defekt, kvůli kterému se nakonec propadl až na sedmé místo.

Tvrdá práce mechaniků v úmorném vedru

Také Martin Kolomý měl dnes problémy a do cíle si přivezl ztrátu 19,5 minuty. Sice to neohrozilo jeho průběžné druhé místo v kategorii kamiónů, ale třetí Mardeev je už jen o necelé dvě minuty za ním. Celkově první je Rus Nikolaev z továrního týmu Kamaz, před Kolomým má náskok něco málo přes půl hodiny.

Čtěte také

Naopak komplikace se dnes vyhnuly dalšímu ruskému kamazu Karginova a ten z toho dokázal vytěžit maximum. Po dvou třetích a dvou druhých místech se tak poprvé na letošním ročníku rallye Dakar podíval na stupínek nejvyšší. Třikrát se mu to povedlo už v předchozích dakarských účastech. Díky tomu se posunul v průběžné klasifikaci před aktuálně pátého de Rooye s ivecem. Kdo by to byl řekl, že de Rooy, který v první polovině závodu neohroženě vedl, bude na chvostu top 5.

Další dva české kamióny se úspěšně vešly do první dvacítky. Vlastimil Vildman s liazkou byl na 14. místě, Marek Spáčil s další liazkou na 16. místě. Tatra Tomáše Vrátného obsadila až 25. pozici. Vildman a Spáčil drží stejná umístění i v celkové klasifikaci, Vrátný je pětadvacátý.

Trasa 11. etapy z La Rioji do Fiambaly:
Je velmi neobvyklé, aby se ve Fiambale něco nestalo. Například v minulém ročníku se o to postaralo deštivé počasí – zatímco zpočátku se mokrý písek jevil jako pevný a stabilní, a nechal tak závodní stroje vjet do nitra bílých fiambalských dun, po chvíli v něm stroje uvízli a motory se přehřívaly kvůli neustálému zdolávání extrémně náročného terénu. A po většinou na to byly samy.

Pro zrádné písečné duny v okolí Fiambaly je běžné, že zpočátku závodníky vítají zajímavými a úchvatnými tvary, ale ti ještě nevědí, že v zápětí na ně čekají mnohá nepříjemná překvapení. Letos se na trase objeví nová dunová pole. Třetí část rallye Dakar se tak opět pochlubí písečnou tratí, které bude muset každý jezdec přizpůsobit styl jízdy a přístup k nástrahám terénu. Pro ty méně pozorné totiž zrádný terén znamená velké riziko navigačních chyb a ztrátu času.

autoři: Dakar.com , onj
Spustit audio