2. etapa: Horko, až se benzín vařil

4. leden 2017

Druhá etapa Rallye Dakar provedla jezdce pro ně známou argentinskou krajinou, protože v Argentině se jihoamerická rallye jezdí od svého počátku. Jenže oblast Chaco, kterou vedla rychlostní zkouška, je závodníky zatím neprozkoumaná. Čekaly tam na ně úzké rovné trasy se spoustou prachu připomínající africké savany. Trasa dlouhá přes 800 kilometrů vynesla závodníky do výšky téměř 5000 metrů nad mořem. I přesto je hodně testovalo úmorné horko.

Některým jezdců se vedrem vařil benzín v motorce nebo čtyřkolce. Na rovných trasách se jezdilo na nejvyšší možnou povolenou rychlost, ale místy nebylo kvůli prachu vidět na krok a závodění se stalo hodně nebezpečným. Novinkou se stalo pravidlo, že ten, kdo nebude do 19 hodin v bivaku, končí.

Motorky

Toby Price využil všech svých jezdeckých zkušeností a 275 kilometrů dlouhou rychlostní zkoušku vyhrál. S více než tříminutovým náskokem má loňský vítěz Rallye Dakar v tuhle chvíli velmi výhodnou pozici v celkovém pořadí. Druhý za ním jezdil Matthias Walkner. Jenže se mu nevyhnula penalizace. Dostal pět minut a posunul se až na 13. místo. Druhý byl proto ve druhé etapě Goncalves a třetí Sam Sunderland. Slovák Štefan Svitko (loni celkově druhý) dokončil etapu na šesté pozici a nenápadně se přibližuje k pódiovým umístěním. „Ze začátku byla etapa hodně rychlá a nebezpečná, všude vymleté díry. Trochu jsem se bál. V druhé části jsem dojel pomalejší jezdce, prášilo se jim od kol a nic jsem neviděl.“

Štefan Svitko dojel ve druhé etapě šestý

Auta

Novým lídrem kategorie automobilů je Francouz Sébastien Loeb. Ovládl kategorii od startu až do cíle. Na uzdě udržel i svého největšího soupeře Nassera Al-Attiyaha a sebral mu etapové vítězství stejně jako celkové vedení v závodě. Díky výkonu Sébastiena Loeba vyrovnal Peugeot počet etapových vítězství s Volkswagenem, oba jich teď mají 59.

Sébastien Loeb převzal průběžné vedení mezi auty

Druhého v prologu Xaviera Ponse druhá etapa hodně rychle poslala zpátky na zem. Španěl v jednu chvíli vyjel mimo trať a utrhl si zadní kolo. Musel čekat na asistenci, aby mohl dokončit rychlostní zkoušku. Všechny jeho naděje na dobré výsledky se tímto rozplynuly.

Kamiony

V kategorii kamionů se po prologu konečně dočkal vítězství Holanďan Martin Van Den Brink a dotáhl to na svoje první etapové vítězství v kariéře a převzal celkové vedení na Dakaru 2017. Zatím jsme ale na začátku a šanci mají i české posádky.

Češi v druhé etapě

Motorkáři a čtyřkolkáři se doslova smažili ve vlastní šťávě. Teploty se pohybovaly mezi 40 a 50 stupni a závodníci na motorkách se jenom těžko ochlazovali. Tomáš Kubiena na quadu po dojezdu prohlásil, že se mu cestou vařil benzín. Davidu Pabiškovi zase tekl benzín na nohu, má ji spálenou, a závod jel v hrozných bolestech.

Takhle vypadá noha Davida Pabišky po druhé etapě, natekl mu na ni horký benzín

Nejvíc se mezi Čechy dařilo Ondřejovi Klymčiwovi, mezi motorkáři dojel do cíle na 20. místě. „Ke konci rychlostní zkoušky jsem dojel Laiu Sanz, hodně mi prášila, ale nakonec jsem se dostal před ni, i v klasifikaci, tak z toho mám radost.“ Druhým nejlepším motorkářem byl David Pabiška, který i přes nepříjemnosti s benzínem do cíle dorazil na 34. místě.

Mezi českými čtyřkolkáři letos dominuje dakarský nováček Tomáš Kubiena, závod dojel na osmém místě, v průběžném hodnocení je aktuálně sedmý. Naopak ostřílený matador a pětinásobný vítěz Dakaru na čtyřkolce Macháček se pohybuje na průběžné 15. pozici.

Tomáš Kubiena je mezi českými čtyřkolkáři zatím nejlepší

Blikající Prokopovo auto

Martin Prokop měl ve druhé etapě velké technické problémy. Po pěti minutách jízdy se mu rozsvítily snad všechny kontrolky v autě, ukazující na nějaký problém. Techniku ničilo velké horko. „Neměli jsme výkon . Auto se dokonce i několikrát zastavilo a já musel startovat. Na rovinkách jsem jel pomalu, prostě to víc nejelo. Tři kilometry před cílem jsem myslel, že závod ani nedokončím. Doufám, že je to jenom problém s elektronikou.“ I přesto se Prokop dokázal držet špičky a skončil 15.

Opravy na autě Martina Prokopa

Velmi náročná byla etapa i pro české kamiony. Loprais, Macík a Trněný měli problém s prášícími pomalejšími vozy, nebylo vidět ani na metr a jízda byla nebezpečná. Závodníci se báli i penalizací za rychlou jízdu, ty se naštěstí nepotvrdily. Nejlépe dopadl Kolomý s osmým nejrychlejším časem. Průběžně je na třetí příčce.

Spustit audio