2000 km na jednu nádrž
Na jednu nádrž bez natankování ujede někdo 300, další 600 a jiný i 1000 kilometrů. Všechno záleží na dvou věcech: na motoru a na samotném řidiči. Jak to ovšem dopadne, když si do sériové Škody Fabie Greenline sedne mistr úsporné jízdy? Za jak dlouho bude muset i on zastavit u čerpací stanice?
Gerhard Plattner si dal za cíl ujet na jednu jedinou nádrž přes dva tisíce kilometrů – z Tyrol přes Německo do dánské vesnice Bov a zpět. Pravda, drtivá většina kilometrů vedla po dálnici, ale přesto to znamenalo dodržovat určité zásady. Jedna z nich se nám vyplatí i na dlouhých cestách na dovolenou k moři, a to nejen pokud jde o spotřebu. „Je třeba si odpočinout, protože člověk se musí koncentrovat. Jste-li nesoustředění, velmi snadno chybujete, jste zbrklí a děláte zbytečné manévry, čímž ve výsledku zvyšujete spotřebu.“
Na tachometru zhruba devadesátka a kilometry pomalu ubíhají. Po polovině cesty ve vesnici Bov mohl Plattner konstatovat. „Vypadá to dobře. Všechno jde lépe, než jsem očekával, mám v nádrži více než polovinu a čeká mě stejná cesta zpátky. Navíc nám přeje výborné počasí a ukazuje se, že náš plán je reálný.“
Po polovině cesty dojezd na palubním počítači ukazuje hodnotu, kterou leckdo neuvidí ani po dotankování plné nádrže – 1030 kilometrů. A tak bylo jasné, že cíl ujet na jednu nádrž přes dva tisíce kilometrů bude splněn. „Jsem rád. Klíčovým faktorem bylo ideální suché počasí. Byla to velmi zajímavá cesta s průměrnou rychlostí 82 km/h. Musel jsem se celou dobu soustředit a sledovat palubní počítač. Je to fantastické, protože výsledná spotřeba je 2,21 litru nafty na 100 kilometrů. Po všech stránkách to byla dobrá cesta a vyšlo to.“
Sice asi málokdo z nás bude kvůli spotřebě sundávat například i prut antény, ale přesto díky radám současného fenoména ekojízd můžeme výrazně ušetřit:
1/ Nečekejte, až se motor zahřeje. V zimě i v létě nastartujte a jeďte. I zapnutí bezpečnostního pásu je zdržení, kdy běží motor naprázdno.
2/ Jezděte předvídavě – spotřeba nejvíc roste při prudkých rozjezdech – a vyhýbejte se zbytečnému brzdění.
3/ I při krátkých zastávkách vypínejte motor. Startér je konstruován na několik desítek tisíc startovacích cyklů a moderní motory nemají při startu extrémně zvýšenou spotřebu, jak se traduje.
4/ Používejte pneumatiky s nízkým valivým odporem a správně nahuštěné. Nízký tlak zvyšuje spotřebu i o deset a více procent.
5/ Nevozte v autě zbytečné věci. Sto kilogramů navíc spálí zbytečně tři čtvrtě litru paliva na sto kilometrů.
6/ Klimatizace v plném zatížení zvedne spotřebu až o dva litry. Používejte ji tedy s rozvahou. Rozdíl mezi vnitřní a vnější teplotou větší než 6 °C je navíc zdravotním rizikem. Otevřené okénko zvyšuje spotřebu ještě víc.
Když tyto rady budete dodržovat, pak vám Motožurnál teď ušetřil nějakých 50 korun na 100 kilometrů. Nevěříte? Tak to vyzkoušejte.