Billboardy v okolí silnic stále zabíjejí

18. listopad 2011

Dávno jsme si zvykli, že v naší zemi funguje řada věcí docela jako v Kocourkově. Například reklamní poutače neboli billboardy. Možná máte pocit, že tohle téma se právě vás netýká, protože vás přece billboardy nijak neovlivňují, jenže podívejte se na to i z druhé stránky – proč má na takové billboardové devastaci krajiny někdo vydělávat? Všichni se jistě shodneme na tom, že billboardy prostě do krajiny nepatří.

Billboardy kradou naši pozornost. Aniž si to uvědomujeme, než mrknutím oka zjistíme, že billboard není nic, co by nás při řízení zajímalo, ujedeme na dálnici podle výpočtu ČVUT zhruba 15 metrů. Billboardy dále dělají z naší krajiny jakési leporelo trapnosti složené z pracích prášků nebo lascivních děv a doprovázené zpravidla stupidními slogany.

Příslovečným „bonusem“ je vražedný potenciál billboardů. „Před 14 dny došlo k dopravní nehodě na rychlostní komunikaci R4, kde se řidič střetl s billboardem. Je to stále stejný scénář: kdyby tam billboard nebyl, auto by skončilo v poli a nedošlo by k vážnému zranění,“ říká Vojtěch Razima z neziskové organizace Acta non verba, která proti billboardům dlouhodobě bojuje.

Ročně za výdělky českých billboardových reklamek zaplatí životem asi deset lidí. „Policie nevede přesné statistiky, ale odhaduje se, že ročně zemře po nárazu do reklamního poutače zhruba deset lidí,“ informuje ředitel organizace Acta non verba. Počty zraněných se nedají odhadnout stejně jako celková škoda na majetku.

Billboardy pro reklamu využívat nebudeme. Tak slibujeme

Řediteli Acta non verba přijde velmi nemravné, že se na celém billboardovém systému klidně podílejí i pojišťovny jako významní inzerenti. Už dva roky se proto snaží Acta non verba vyvolat jednání se zastřešující Českou asociací pojišťoven o tom, že by pojišťovny u dálnic inzerovat přestaly.

„Přece není možné, aby pojišťovny, které vydělávají obrovské částky na motorových vozidlech, vydělávaly i na tom, že zvyšují nehodovost odpoutáváním pozornosti řidičů k reklamním poutačům,“ pokračuje Vojtěch Razima.

Do podobného závazku, tedy neinzerovat na reklamách u dálnic, se už některé společnosti dobrovolně upsaly. Mezi nimi i jeden z velkých tuzemských operátorů. Organizace Acta non verba teď vyzývá k aktivitě i vás – v prosinci totiž budou poslanci jednat o novele zákona o silničním provozu, jejíž součástí je i úplné odstranění billboardů do pěti let.

Pokud vám reklamní poutače u silnic vadí, napište svým poslancům prostřednictvím webové stránky Napistejim.cz, ať lhůtu pro odstranění zkrátí na roky dva. „Nečekáme desetitisíce spamů, ale stovky konkrétních e-mailů,“ uzavírá ředitel Acta non verba Vojtěch Razima.

autor: pek
Spustit audio