Budou billboardy kolem silnic odstraněny?

1. únor 2011

Pokud jezdíte autem na západ nebo na jih od našich hranic, jistě jste si všimli, že kromě jiného v cizině nenajdete v okolí silnic tolik cedulí, nápisů a obrázků neboli reklamních billboardů. Jak je možné, že v Česku jich máme takové množství? A komu to vlastně prospívá?

Kdo z billboardů profituje, je zřejmé – jsou to reklamní agentury. Do státních organizací a samospráv, které klidně nechávají ničit krajinu ocelovými konstrukcemi a jen tak mimoděk dělají silnice ještě nebezpečnější než jsou, jdou totiž oficiálně jen opravdu směšné částky. „Roční příjem z jednoho billboardu se pro Ředitelství silnic a dálnic pohybuje okolo dvaceti tisíc korun. Jenže provozovatelé billboardů na tom vydělávají více – zhruba 220 tisíc korun ročně,“ uvádí Vojtěch Razima ze sdružení Acta non verba.

Až se nechce věřit, že by úředníci povolovali evidentně nevýhodné smlouvy – jinými slovy korupční prostředí jako dělané. 1.800 korun měsíčně za billboard je přece nefalšovaný výsměch občanům. Zisk z reklamních zařízení by musel dosahovat několika miliard korun v porovnání se socioekonomickými náklady, které s sebou přináší ekonomické náklady spojené se zraněnými a usmrcenými osobami, aby se podle Jany Horákové, která se problematikou zabývá na ministerstvu vnitra, dalo alespoň teoreticky uvažovat o jejich případném přínosu pro společnost. „Například v Německu a v Holandsku u dálnice nebo na rychlostních komunikacích nevidíte žádné reklamní zařízení. Maximálně taková, která mají souvislost s bezpečností silničního provozu. V porovnání s nimi je Česko totální džunglí.“

O tom, že billboard znamená pro řidiče, který s vozem vyletí silnice, smrtící finále, není třeba diskutovat . Při prudkém zastavení o ocelovou konstrukci se vnitřní orgány posádky přes všechny airbagy potrhají a dotyčný umírá u paty billboardu. Ročně v Česku zemře tímto způsobem zhruba deset lidí, přesné statistiky neexistují. „To, že jsou billboardy nebezpečné, je naprosto evidentní. Vadí nám spíš, že Česko vypadá jak skanzen raného kapitalismu,“ dodává Vojtěch Razima.

Pokud si myslíte, že zrovna vy nejste žádný primitiv, kterého by reklama u silnice mohla ovlivnit, jste na omylu „Odborné studie uvádějí, že jednu sekundu spotřebujeme na přečtení jednoho slova a na titulek dokonce až sekundy čtyři,“ říká opět Jana Horáková. Za tu dobu ujedeme při 130kilometrové rychlosti asi dvě stě metrů.

Naštěstí se zdá, že před pár týdny se v tomto směru pohnuly ledy. Ředitelství silnic a dálnic totiž oficiálně slíbilo, že do března odstraní 440 billboardů. „V loňském roce jsme přiměli majitele reklamy na billboardech, aby vypověděli celou řadu smluv. Jen bude potřeba dohlédnout, aby billboardy vskutku z našich cest zmizely,“ uzavírá opět Vojtěch Razima. Jenže za leden ještě prý nepokáceli ani jeden billboard. Buď Ředitelství silnic a dálnic hledá kličky a výmluvy, nebo si chce kácení užít ve velkém stylu. Uvidíme.

autor: pek
Spustit audio