Dlouhé ohřívání motoru nesvědčí

28. prosinec 2010

Jsou otázky, které motoristy dělí na dva nesmiřitelné tábory. Mezi ně určitě patří i otázka ohřívání motoru před jízdou v zimním mrazivém počasí. Záleží samozřejmě na typu motoru, ale ve své podstatě pro běžná auta platí stejná pravidla. I když, jestli jezdíte na naftu, nebo na benzín, už rozdíl je.

Výrobci samozřejmě testují automobily i v hlubokých mrazech a připravují je na tvrdé podmínky zimních startů, ale je potřeba si uvědomit, že promrzlý motor se po prvním startu musí vyrovnat s teplotami hořícího paliva. A to je pro něj pořádný šok.

„Dochází ke zcela abnormálnímu opotřebení, protože píst v této chvíli nemá vůbec cylindrický tvar. Válec je však cylindrického tvaru a ke styku těchto dvou těles dochází na několika málo bodech s extrémními silami. Motor navíc musí pracovat s hmotností a pasivními odpory, které tvoří studený olej neboli studená lázeň,“ popisuje Libor Fleishans z IHR–Technika.

V těchto chvílích tak dochází k enormnímu opotřebení všech částí motoru. Ten začne ideálně pracovat až poté, co se ohřeje na provozní teplotu.

„Vznětový motor, hlavně jeho startér, to má při startování v mrazivém počasí těžké, ale pokud je motor v pořádku, má správnou kompresi, tak i –20 °C není problém. Jediný problém, který by se mohl vyskytnout, hlavně spořivým řidičům, je nekvalitní palivo, díky kterému může nafta zamrzat. Například první start může proběhnout bez problémů, ale záhy motor zhasne a nejde znovu nastartovat. Příčinou je usazení krystalů vody parafinu nebo ostatních palivových přísad v palivovém filtru,“ vysvětluje odborník na diagnostiku Zbyněk Sedlář.

Máme-li tedy palivo, motor i baterii v pořádku, neměl být problém nastartovat ani v hlubokých mrazech. Jenže stále zůstává nezodpovězená otázka, zda před jízdou ohřívat, nebo ne. „Vznětový motor při studeném startu zažívá obdobnou situaci jako benzínový motor, rozdíl je však v tom, že vznětový motor se velice nerad ohřívá, a to platí obzvlášť u moderních naftových motorů. Proto je zbytečné ohřívat motor na místě, ale naopak za jízdy – ideální je nechat ho pracovat ve střední zátěži.“

Na druhou stranu, krátké, ale opravdu krátké ohřátí, například pro rychlé očištění auta od sněhu, motoru neuškodí.

„Krátké ohřátí motoru spojené s očištěním vozu od sněhu žádnému vozu neuškodí, ale určitě by to nemělo trvat déle než pět, deset minut. Jednak se tvoří zbytečné exhalace a zejména u benzínových motorů dochází ke smývání olejového filmu a tím i k vyššímu opotřebení motoru.“

Nejlépe se totiž auto prohřeje samotnou jízdou, kdy se neohřívá jenom motor, ale i převodovka a další pohyblivé části auta. Ovšem je potřeba se k němu chovat s rozumem. Například bychom se měli vyvarovat prudkých stoupání, přílišného vytáčení a zatěžování motoru, což platí například i pro situace, kdy máme auto naložené až po střechu nebo budeme chtít táhnout přívěs. Přece jen ani vy po ránu nevstanete a v desetistupňovém mrazu si nedáte sprint po vzoru Usaina Bolta. Nebo snad ano?

autor: pgj
Spustit audio